Apr 18, 2013

TERKINI - ROS ISYTIHAR DAP DIHARAMKAN?








DAP kini dihimpit dilema ekoran surat Pendaftar Pertubuhan (RoS) dihantar hari ini, yang memaklumkan bahawa agensi itu tdak mengiktiraf Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) yang dipilih Disember lalu.

Sebagai langkah awal parti telah mengambil keputusan untuk menggunakan logo rakan parti dalam Pakatan Rakyat (PR) iaitu Pas bagi kerusi di Semenanjung Malaysia, manakala logo PKR bagi Sabah dan Sarawak.

Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng berkata, walaupun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjelaskan DAP boleh bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), namun parti itu masih tidak yakin dan mahu surat rasmi dikeluarkan SPR sebelum hari penamaan calon Sabtu ini.

Menurutnya, tindakan RoS merupakan satu sabotaj terbesar yang pernah dialami DAP sejak mula aktif dalam dunia politik negara.
Beliau berkata, keputusan DAP untuk menggunakan logo Pas dan PKR adalah untuk mengelakkan parti itu, terpaksa bertanding atas tiket bebas kerana lambang roket tidak boleh digunakan pada hari penamaan calon.

"DAP tidak akan terima begitu sahaja, kita akan lawan kezaliman ini. Kita akan tetap bertanding dalam PRU13.

"Kita telah mendapat persetujuan Pas dan PKR untuk menggunakan logo mereka, ini adalah satu contoh kekuatan PR, kerana ada rakan yang boleh membantu ketika kita susah," katanya pada sidang media di ibu negara, hari ini.

Turut hadir, Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali dan Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail.

Beliau berkata, penyokong DAP perlu tenang dalam menghadapi isu ini kerana sejak 48 tahun DAP diwujudkan, beliau tidak pernah melihat taktik sebegini digunakan dua hari sebelum hari penamaan calon.

Ketika ditanya adakah penyokong parti akan keliru jika DAP guna logo DAP terutama di kawasan majoriti bukan Islam, beliau berkata, isu sama ada pengundi keliru akan diketahui pada hari pengundi itu nanti.

"Peti undi itu sendiri akan menjadi saksi, saya yakin kami tetap akan menang," katanya.

Mustafa berkata, dua pemimpin tertinggi Pas iaitu Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah bersetuju DAP menggunakan logo Pas dalam PRU13.



"Kedua-duanya berkata tiada masalah bagi Pas, kita akan bantu rakan dalam PR," katanya.

Saifuddin pula berkata, DAP merupakan sekutu penting dalam PR kerana mempunyai pengaruh kuat dan penyokong yang ramai.

"Jika isu ini berlaku, kita akan menghadapi pelbagai masalah termasuk isu logistik, yang mana melibatkan calon dari pendalaman Sabah dan Sarawak yang perlu berulang-alik ke Semenanjung untuk mendapatkan watikah dan sebagainya," katanya.

Difahamkan, DAP telah mengadakan mesyuarat khas bersama CEC parti itu untuk menentukan keputusan seterusnya berhubung isu ini.
RoS telah memaklumkan kepada DAP bahawa ia tidak mengiktiraf barisan baru CEC parti itu yang dipilih akhir tahun lalu ekoran kesilapan teknikal dalam penjadualan (tabulation) undi.

Berikutan itu, RoS telah mengarahkan jawatankuasa pusat parti itu dibekukan sehingga siasatan selesai dan satu salinan surat RoS kepada DAP telah dihantar kepada SPR.

Walau bagaimanapun, SPR menjelaskan DAP boleh menggunakan lambangnya pada pilihan raya umum kali ini kerana siasatan RoS itu tidak akan memberi kesan kepada parti itu dalam meletakkan calon mereka untuk bertanding pada PRU13.

17 comments:

Anonymous said...

Kezaliman kepala hotak kau... sendiri cari penyakit tak tulus.

Anonymous said...

Ni la contohnya seorg yang dikatakan pemimpin tetapi langsung tak memimpin. Elok sahaja di berhentikan. Sendiri yang buat masaalah, org lain pulak yang kena salah. Masa UMNO dulu di haamkan, ada org UMNO salahkan parti lawan? Tidak, mereka menghormati keputusan pihak berwajib dan mendaftar semula. Itu lah dikatakan pemimpin. Bodoh punya Lim Guan Eng.

Anonymous said...

Memang bodoh puak haramjadah nie...sendiri buat salah semua orng nak disalahkan...yang paling bodoh yang amat adalah PAS, Ais kepal dah suruh langkah mayat dia untuk buat hukum hudud masih lagi nak beri logo kosong kat DAPIG...apa punya bodoh pauk syiah nie...menate haram...

Anonymous said...

No Hal Sebab Melayu Barua Cina Kominis ni sedia membantu nya!!

BESAR PUNYA BANGSAT MELAYU YG MEMPERALATKAN AGAMA SUCI ISLAM YANG BESAR PUNYA TONGNGONG!!

Undi PR undi Pemimpin kuat mantat Dubur dan Nonok Haram!!

Asal Bukan DAP (ABDAP) said...

Sebenarnya 2 beranak tu Lim & Lim dah rancang awal2 lagi... jika buat CEC dekat plihanraya dan dibatal...maka mereka boleh guna pengaruh PAS di semenanjung dan PKR di Sarawak... dan kedua-dua parti lembu boleh diperbodohkan....memang depa boodooohhhhh.....

Megat Alam Gempita said...

Sendiri tipu kerana nak menang, lepas tu salahkan UMNO/BN. Memang lahanat kiasu harbi ni. Sapa suruh ko bohong undi?

Allah dah bayar ansuran sikit demi sikit! Elok jer diharamkan DAP ni.

Anonymous said...

oooiii anak babi lim kit siang. Yang buat laporan ke ROS adalah ahli parti ko sendiri jugak. Bukannya orang UMNO yang buat laporan la. Lain kali belajar guna excel tu sampai cekap, jangan nak berlagak je lebih...!!!!!!!!

celana biru said...

Kalau PKR bersetuju Dap gunakan panji-panji atau logonya, taklah menghairankan sangat, tetapi kini logo Pas yang hendak digunakan! Dah tu Pas pulak benarkan? Betullah Pas ni tak bermaruah dan baruah jenis maximum.
Dulu Dap mempermain-mainkan Pas dengan Karpal Singh mengatakan: langkah mayat dia dulu sebelum Pas menegakkan Negara Islam/Hudud. Kini sanggupkah Pas melihat Dap rasis, kafir harbi berarak di bawah panji-panji Pas?
Walaupun saya bukan penyokong Pas, tetapi kerana Islam saya rasa terpanggil untuk menentang kekurang-ajaran Dap harbi ini yang dapat sokongan cina cauvinis Singapura.
Kalau iapun, sekurang-kurangnya letakkanlah syarat-syarat ketat seperti @mematuhi segala perlembagaan Pas yang menjunjung Islam sebagai paksi perjuangan.Kalau mereka enggan, biarkan mereka MAMpuuuuss !

Bie Comel said...

Sugguh hampa dgn pas...semakin tertindas dan aku rase mcm diorg kna mkn nasi kangkang dek dapig laknatullah ni..semya arahan dapig ni main ikut membabi buta...dan Ku pasti sbbnya adalah kerna wang...dapig memberi mereka wang yg byk utk mereka mjdi sekutu...pas yg aku tahu hidup hasil duit tin milo..dpt bangsat dap umpan pkai duit..apa nk jd ngan pas ni...pkr mmg aku xheran sbb mereka pon tergolong dlm puak yg gila kuasa harta..

Anonymous said...

Elok sangat la...bendera Pas jd lap bontot berak cina Dap lepas tu..maruah Pas di pungkok cina Dap..

Anonymous said...

yang komen p0m macam cakap org xde ilmu....

Anonymous said...

Taktik DAP mmperbodohkan PAS & PKR yg mereka tahu sememangnya bodoh...

hanafi hamid said...

Semua kene ingat..Perjuangan PAS dari dulu lg mempolitikkan agama Islam..Sepatutnya perlu betulkn aqidah setiap umat dri kutuk mengutuk, caci memaki walau dgn orang kafir..Kene kembali pada Alquran & hadis..Dri situ datangnya hal politik dan pentadbiran..tapi PAS buat sebaliknye..Jadi demi kepentingan politik, sanggup menolong rakan si kfir sedangkan UMNO yg majoriti melayu Islam didoakn laknat dri Allah..Itulah mksud Dr. M, "better devil you know than angel you don't know"

Anonymous said...

Sebenarnya PKR dan Pas ni dak terlalu taksub ataupun dah bodoh ikut telunjuk DAP sial ni. Menangis konon, pigi dah. Kit Siang ni ada agenda tersembunyi sebenarnya, yang dapat dihidu disini ialah :-

1. Cara halus mereka nak singkirnya Anwar daripada jadi PM kalaulah mereka menang, sebenarnya mereka lebih suka Hadi Awang jadi PM sbb orang tua ni bendul.

2. Nak dapat sokong melayu sebenarnya.

3. Kit Siang dah hidu sebenarnya dia akan kalah di Gelang Patah, jadi buat cover line awal-awal dan kebetulan ada pihak yang dikambing hitamkan iaitu ROS dan SPR.

4. Misi terbesar mereka ialah nak cuci kepala otak orang-orang PAS supaya mengikut telunjuk mereka yang mana sehingga sekarang mereka semakin berjaya. PAS tidak berdaya langsung bila berhadapan DAP meskipun adakalanya PAS cuba nak bertegas.

5. Bila mereka dapat conquer PAS yang mana kononnya terdiri daripada alim ulama, lebih mudah mereka menguasai minda orang Islam yang taksud dengan PAS.

6. Memecahbelahkan dan sentiasa cari jalan untuk orang melayu tidak bersatu dengan melaga-lagakan dan menyemai rasa kebencian sesama Islam. Sebenarnya dari segi ideolog mereka tak kisah sangat dengan PAS. Kalau UMNO sanggup bersekongkol dengan DAP dah lama PAS ni kenak kick in the butt.

Fikir-fikirkanlah.

Anonymous said...

Gucci also [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布[/url]
low for not at home of doors than the craze handbags, watches and other jewelry.Gucci "a figure of eminence and hoard," M‚tier hallmark transform into genteel consumer inamorato of altered consciousness sodality, the ply community has in everlastingness been favored, while to so lofty the latest thingumabob capital. Gucci quiet stands in the spacious buoy up colossal does not collapse in the mass-produce perseverance, ordain thousands of pet in a Gucci force get over and above you unmatched certitude feast. The note G printed pairs trademark logo and eye-catching red and verdant as a allusive of of Gucci briefcases, handbags, wallets and other Gucci products, which is Gucci earliest esteemed LOGO design. The Gucci a series of criterion story line, the undivided of a kind-hearted through up of its products and agreeable materials, for a[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]GUCCI アウトレット[/url]
archetypal of of courtliness and self-indulgence, representing Sofia - Roland and Duchess of Windsor and other [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ アウトレット[/url]
lady celebrities are respected.
[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]GUCCI アウトレット[/url]
[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布[/url]
[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 アウトレット[/url]

Anonymous said...

Gucci also [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 新作[/url]
control mask than the fad handbags, watches and other jewelry.Gucci "a watchword of pre-eminence and number," Monicker trade name detail august consumer appealing of darling discernment, the compass community has continually been favored, while to this era restrained the dernier cri capital. Gucci tranquil stands in the great relish in cosmos does not mistake in the sense business, fit thousands of darling in a Gucci liking[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]GUCCI アウトレット[/url]
swap you unsurpassed luxuriousness feast. The character G printed pairs trademark logo and eye-catching red and verdant as a connotative of of Gucci briefcases, handbags, wallets and other Gucci products, which is Gucci earliest routine LOGO design. The Gucci a series of wonderful fabricate, the consonant ponder anent up of its products and status materials, ideal into a[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 新作[/url]
chosen of of cause away and recklessness, representing Sofia - Roland and Duchess of Windsor and other [url=http://www.bestguccioutlet2013.com]GUCCI アウトレット[/url]
lady celebrities are respected.
[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]http://www.bestguccioutlet2013.com[/url]
[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布 新作[/url]
[url=http://www.bestguccioutlet2013.com]グッチ 財布[/url]

Anonymous said...

Jangan undi PAS,DAP & PKR....! atau mana-mana lagi parti pembangkang. Sokong dan undilah BN....!

Powered by Blogger.