Apr 7, 2013

NIK AZIZ PERTAHAN FATWA PRU13 - "SOLAT ORANG UMNO TAK SAH.."








Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mempertahankan 'fatwanya' sebelum ini bahawa solat orang Umno tidak mendapat sebarang pahala kerana parti itu kononnya menolak dasar Islam.

Beliau berkata, orang Melayu sepatutnya menerima Islam dengan sepenuhnya dan apabila tolak Islam bermakna mereka turut menolak Allah SWT.

"Islam mari (datang) daripada Allah SWT, bukan mari daripada Nabi Muhammad SAW, bukan mari dari Kelantan, mari daripada Allah.

"Demo (UMNO) tolak Islam. Bila tolak Islam, erti dia tolak Allah, tolak Jibril, tolak Nabi Muhammad SAW, tolak Al-Quran. Kalau tolak Islam mesti automatik tolak Nabi, tolak Allah SWT," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Projek Pawah Rusa negeri di Kompleks Perkhidmatan Veterinar di sini hari ini.

Nik Aziz pada Jumaat mencetuskan kontroversi melalui fatwa beliau terhadap keislaman orang Umno apabila mendakwa sembahyang ahli parti itu tidak memberikan sebarang pahala.

Pemimpin PAS itu turut mendakwa Umno telah menolak Allah SWT kerana mengamalkan dasar kebangsaan dengan menolak dasar Islam dalam pemerintahan.

Pada 17 November tahun lalu dalam sidang akhbar sempena Muktamar Tahunan PAS Ke-58 di Kota Bharu, Nik Abdul Aziz mendakwa Umno merupakan sebuah parti yang murtad kerana menolak dan memperlekeh Islam dalam dasar parti itu.

Nik Abdul Aziz dalam nada tegas kemudian turut melontarkan persoalan sama ada Umno kini menganut agama Kristian, Buddha ataupun sebuah parti politik yang tidak mempunyai agama.

Malah, bantuan kerajaan Barisan Nasional (BN) kepada rakyat melalui pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) turut disamakan oleh Mursyidul Am PAS itu seperti memberi dedak serta padi kepada haiwan ternakan.

28 comments:

Anonymous said...

Orgtua yg menyesatkn ni mcm pon blh punya rmai pengikut....tahap apala puak2 nie...kesian.

Anonymous said...

sah dgn dapat pahala apabila solat x same admin..harap betlkan hehe syg admin

Lebai Malang said...

...oooooohhh rupa2nya selain malaikat Rakib dan Atib, ada lagi yg jadi tukang catat pahala dan dosa iaitu Nik Aziz...

Anonymous said...

Suatu hari di sebuah parlimen di Negara yang di perentah oleh Pakatan Rosak ...
Kalifah Lim : Tuan yang dipertua ... saya ingin bentangkan satu usul ... iaitu kalimah Allah buleh digunakan oleh semua agama ...
Kapal Sink : Saya sokong usul ini yang dipertua ... saya rasa 2/3 ahli dewan yang mulia ini pun bersetuju di atas usul ini ....
Nwar Berahi : Saya amat bersetuju dengan usul ini ... ini adalah usul yang amat baik kerana melalui usul ini semua orang adalah sama rata sahaja ... tidak kira Islam mahupun bukan Islam ... sebagai orang yang bukan Islam ... mereka tentu merasa selesa menggunakan kalimah Allah yang amat rapat dengan umat Islam ... dan ini tentu mendekatkan mereka dengan orang Islam ... dan ini membantu membentuk perpaduan Negara ...
Haji Adi : (tergagap-gagap) Er ... Yang dipertua saya tidak setuju di atas usul ini ...
Nwar Berahi : Tuan Haji Adi ... mengapa pulak tuan berkata demikian ... tidakkah di dalam perjanjian sebelum pru yang kita menang dengan jayanya ... tuan dah bersetuju agar kalimah Allah boleh digunakan oleh penganut agama lain ... dan sebagai buktinya ... ini adalah dokumen persetujuan yang tuan tandatangan menyatakan persetujuan tersebut dan saksi bagi perjanjian yang tuan tandatangani itu pun ada dalam dewan yang mulia ini ... kalifah lim ... kapal sink ...
Kalifah lim dan kapal sink (serentak) : benar yang dipertua .. betul tu Haji Adi ...
Haji Adi : Er tapi yang dipertua. Pimpinan pas yang lain tidak bersetuju ...
Nwar Berahi : Tuan Haji Adi ... tidakkah tuan dah bersetuju dalam hal ini dan tuan pun mengaku bahawa tuan akan memperjelaskan kepada pimpinan pas dan ahli pas bahawa kebaikan yang agama Islam dapat dari penggunanaan kalimah Allah oleh agama lain ... ini adalah satu konsep dakwah yang secara halus untuk mendekatkan seluruh umat manusia kepada Islam ... besar manfaatnya itu Tuan Haji ... banyak pahala yang tuan akan dapat nanti ...
Haji Adi : Er .... Er ..... Er ...
Geng Ulamak : Yang dipertua kami bantah .....
Geng Parasit : Yang Dipertua kami bersetuju agar usul ini diluluskan .... Tuan-tuan ulamak ... seperti dijelaskan oleh perdana menteri kita yang bijak seperti kata Tuan Guru Nik Aziz ... saya amat setuju dan tidak nampak apa salahnya kalimah Allah digunakan oleh orang bukan Islam ... kata Tuan Guru Nik Aziz juga ... bahkan Iblis pun gunakan kalimah Allah ... jadi apa salahnya kita manusia yang lebih mulia dari Iblis ini menggunakan kalimah Allah ... ini adalah salah satu dakwah juga ... tuan yang dipertua ... kita teruskan usul ini dengan mengundi ... bagi yang menentang mereka boleh undi tidak menyokong ... tiada masalahnya.
Undian pun dijalankan ... akhirnya majoriti setuju agar kalimah Allah boleh digunakan oleh agama lain ....
Perlembagaan pun dipinda .... undang-undang pun dipinda ....
Tidak lama kemudian ... pada gereja tertera perkataan Allah ... pada kuil terpampang kalimah Allah .... tokong tergantung kalimah Allah .... Gudwara tertulis kalimah Allah .... dan lain-lain rumah ibadat pun tercatat kalimah Allah ... semuanya dalam tulisan jawi ...
Suatu hari di sebuah tempat ceramah .... haji Adi berceramah jugak ... isunya kalimah Allah juga .... katanya .... “semua yang terjadi di dalam isu ini salah KDN ... kerana er ... er .... er ... sebenarnya salah umno kerana bersubahat ... er ... er ... er ... sebenarnya kerana umno tidak bersungguh-sungguh menentang usul itu ... kami geng ulamak dah menentang usul itu ...

Anonymous said...

kalau dibiarkan lebih banyak lagi dinasour politik berkopiah lonjong tu bersuara, tak mustahil satu hari nanti dia jadi firaun pulak - mengaku tuhan. gila isim orgtua sekor ni ...

Anonymous said...

BODOH TAHAP ...APA ...NICKY...NANYUK ..NI...UMNO ...umno tolak islam...buktinya...:-
1.umno TEGAKKAN ISLAM TU AGAMA RASMI...PAS NAK BUANG TU GANTI ISLAM AD DIN...MACAM MANAQ NAK LAKSANA ISLAM ADIN KALAU DALAM PERUNDANGAN KANTOI TAK ADA PERUNDANGAN...
2.UMNO MENERAPKAN NILAI2 MURNI DAN DASAR ISLAM DALAM PEMERINTAHANNYA.
3.UMNO TAK TIPU MANEFESTO...PR TIPU SANA SINI...BERANGKALI KUAT TIPU NI IMANNYA KUAT
4.UMNO SOKONG RAJA SEBAGAI KETUA AGAMA ISLAM...PAS DALAM BANYAK HAL MENGHINA RAJA DAN SULTAN....
5.UMNO BINA RIBUAN MASJID....PAS BERAPA MASJID DIA BUAT....PAS KEDAH MENGAKU MASJID DI BUAT UMNO...KATA DIA BUAT....KAHKAHAKH...ITU AJARAN ISLE KALTE NICKY NANYUK
6.KELANTAN KES AIDS PALING BANYAK...KAHKAH HASIL AJARAN PAS ....
7.MASA UMNO MEMERINTAH KATA ..HARAMKAN NO EKOR,ARAK,JUDI...ETC...TAPI BILA DEPA PERINTAH MAKIN BANYAK TEMPAT MAKSIAT....GENG DEPA DAP YANG BUAT
8.UMNO KALAU BOLEH BANTU BAGI RAKYAT BRIM...PAS SONGLAP DUIT RAKYAT....
9...NIKCKY...AJIS ....TAK SEDAR PAS KLATE PENIPU....PECAH TANAH PROJEK...TAPI TAK BUAT....TIPU...
10...PAS SOKONG PENZINA DAN PELIWAT...KATA VIDEO BESI....KALAU ISTERI DAN ANAK2 PEMIMPIN PAS KENA ROGOL ATAU BUNUH ...BUKTI KAMERA CCTV TAK AKAN DI PAAKAI....
11...NICKY AJISSSSSS.....SEMBAHYANG ADA PAHALA KE DAK....IKUT RUKUN DAN SUNATNYA...BUKAN IKUT PAS....
12..SIAPA SONGLAP DUIT CERAMAH....
13....HARI INI HASAN ALI VS ARAK DAN MURTAD ESOK DAP LAWAN...ARAK LEPAS...HEHEHEE...ISLAM LAGU MANO...TU NICKY...
14...PAS SOKONG MAT INDERA KOMUNIS.....OIIIII BAHALOL KOMUNIS TAK PAKAI AGAMA ...
15...PAS SOKONG AMBIGA HEROIN...PEMBELA LGBT...MURTAD...LAGU TU ISLAMIK....
....AKU TAK LARAT NAK TAIPLAH NICKY AJIS...BAGUI...LU TAUBAT DAN DUDUK DIAM2....

Anonymous said...

makin nak dekat PRU13 makin teruk NYANYUK si TUA ni..

Anonymous said...

Baik mampus cepat la org tua ni...kalau tidak apa benda lagi perkara2 gila yg difatwakan...

Yang pengikut PAS ni memangnya LEMBU2...islam AJARAN IBLIS yang dipraktikkan.

Lagi rosak dari Syiah...
Kalau Nik aziz Mampos, ada yg ambil kain kapan nik aziz buat tangkal....

Berat tahap cipan puak2 ni....
Politik sampai jual agama...

Anonymous said...

Kpd manusia bangsat pencacai pakatan..apakah nia aziz ni...bodoh atau buat2 bodoh....bahawa solat itu tiang agama...mana ada orang yg tolak agama solat...x pernah aku dengar pun selama nih orang tg tolak agama solat...

Anonymous said...

Betolla kata N AJis....

N Ajis dan PAS dah berkongsi kalimah Allah dgn Kristian..jadi mengikut agama PAS , Allah versi PAS yg sama dgn Kristian , triniti...jadi solat org UMNO mmg xdpt pahala Allah versi PAS yg triniti...

Ahli UMNO menyembah Allah yg Maha Esa..Allah yg satu...qul huwAllahuahad...

Realistik said...

BIARLAH NIK AZIZ DENGAN DUNIA DIA SENDIRI. BIARKAN.......SI LUNCAI...
KITA HIDUP CARA KITA, ALLAH MENETUKAN.
TERUSKAN BERTAKWA KPD ALLAH.
KITA HIDUP UMPAMA NIK AZIZ TAK WUJUD........
MAKIN DILAYAN MAKIN MENJADI, DAN MAKIN BANYAKKAN DOSA.
ALLAH MAHA MENGETAHUI, BUKAN NIK AZIZ.
SO IGNORE NIK AZIZ..

ariff said...

dulu negara islam,,sekarang negara kebajikan,,,,dosa pahala adalah mainan politik kotor parti ajaran sesat ini,,,,,ulamak mengeluarkan fatwa membabi buta,,,,,,kaki liwat,,kaki jubur,,kaki zina,,,,menentang islam terang terangan dap laknat,,,mempersendakan wira2 negara,,,,amanat gila hj hadi awang...pengkianat negara,,,,sokong gay...sokong agama bebas,,,,dan banyak lagi....terang menyalahi islam,,,,,,tu bagi nik najis tak dosa...malah dapat pahala kalau sokong,,,,,,apa punya buta hati ulamak dlm semak parti ajaran sesat ni,,,da nyanyok nak mampus,,,biar allah turunkan bala buat parti ajaran sesat ni......bagi kalah terok dalm pru 13 ini...amin

Anonymous said...

HANSOME LA NIK AZIZ NI....KLU DAPAT KAT ANWAR WAOOOOOO....MAMPPOS TERUS

Lebai Malang said...

...bila masa Allah lantik dia jadi tukang catat dan nilai ibadat solat manusia lain...pahala solat dia mesti dapat full mark 100%...

Anonymous said...

Kerana politik agama di persenda...dosa pahala hak Allah bukannya hak kamu wahai nik ajis. Kalu doh rasa hebat sangat ajak kapal sing dan kit siang serta kuncu kuncunya puluk Islam dan pangkah parti pas bukannya dapig. Ini
tidak bila kapal sing kata langkah mayatnya dulu kalau nak jalankan hukum hudud, kamu dimana? Senyappp jeee. Kalau dengan Umno bukan main lagi, melalak yang bukan bukan kata tak suka Umnolah. Umno pun tak mahu orang macan kamu. Peegiiiah.

Abiddin said...

Assalamualaikum..

Main2lah dgn fatwa wahai Nik Aziz Nik Mat.. kau tangguglah di akhirat nanti membuat fatwa kejahilan sehingga umat Islam keliru dan berbalah.. kau tk buat kerja mendamaikan ummah dan mengajak pd Islam tp kau sibuk untuk berbalah dgn UMNO berbalah dgn parti2 politik.. kau khianat dgn Allah wahai Nik Aziz..

Umur kau pada adatnya sudah lanjut.. kau sepatutnya jadikan diri kau yg dh lanjut usia dan dipuja oleh penganut PAS itu untuk berdakwah cara yg Nabi sampaikan..mukharimul akhlak (akhlak) cara yang Allah suka.. cara yang hikmah.. bukannya taksub dan assobiyyah dgn parti PAS..

Bila bersuar..Kau bercakap terlalu RIAK.. kau UJUB dgn manusia.. kau tolak i'tiqad usaha manusia tidak beri bekas pada ketentuan Allah Ta'ala (ahlul Sunnah Wal Jamaah..sehingga kau letak perancangan parti kau lebih hebat.. kau letak kudrat kau dan parti kau yg beri bekas pd sesuatu sehingga parti kau sudah tidak kenal Allah lagi pada saat ini..

Wahai Nik Aziz..tidak takutkah kau dengan kematian.. sedangkan kau telah banyak melukakan hati-hati muslim lain.. berterusan nafi dan kufur dgn nikmat Allah.. kau sesatkan beribu manusia dlm PAS, kau pisah2 jiwa-jiwa manusia dari berdamai hanya kerana TAKSUB pada PAS..

Aku bimbang kau tak mampu mohon ampun pd beribu manusia yg kau rosakkan pemikiran dan silaturrhaim mereka..apakah kau rasa cukup selamat di Mahsyar nanti dengan kepuasan sekarang?

Wahai anak Nik Mat.. kau terlalu biadab dengan orang-orang yang berselsih pendapat dengan kau.. kau tidak ada adab dalam berkhilaf.. apabila suatu hujah Al-Quran dikeluarkan maka kau gagal menjawab, kau akan beremosi dengan jawapan nafsu. kau pamerkan sifat BEBAL dan MENGELUARKAN kata2 kesat semata-mata mahu menakutkan dan menghina pihak lain.. sedangkan Allah SWT itu Tuhan Yang Maha Pemberi Rahmat dan Maha Pengampun.. kau mula bertindak melebihin Zat Allah Yang Maha Esa..

Wahai Nik Aziz.. kau bertaubatlah sebelum pintu tertutup.. kau sedarlah betapa ramai manusia dlm PAS yg menjadi degil dan keras hati serta taksub pada parti kemudian kau dan parti yang kau ketuai.. kau biarkan penganut PAS mendewa-dewakan kau dseperti wali.. pengaruh kau dan merosakkan hati nurani mereka yang dahaga agama ini terpesong jauh.. sehingga mereka sgt membenci sesama saudara Islam hanya kerana beza parti..disburkan dengan fitnah.. benci mereka terlalu dalam.. kau ulang2 fitnah pada UMNO menolak Islam supaya rasa benci marah pengikut PAS dibakarbakar setiap kali pilihanraya.. seolah-olah UMNO itu terlalu jahat.. sedangkan kau sendiri yang hina HUDUD.. kau tidak benar dalam berkata-kata tentang hukum Allah.. kau berat sebelah dalam mengadili sesuatu masalah.. kau letak PAS seolah-olah seperti agama.. kau tidak pernah fikir dan muhasabah apakah kesan nya, dikampung2 bertelagah dgn penuh jahil.. sedangkan disisi Allah mungkin sebaliknya.. pernahkah kau menangis mengenangkan betapa ramai insan jahil dalam PAS yang tidak bersolat tapi hanya taksub bernafsu pada PAS.

kau sangat Munafik..pada UMNO kau hukumkan tolak Islam padahal mereka tidak pernah lakukan.. tapi kau sendiri yang hina dan tolak Islam secara harfiyyah.. kau hina Kerasulan Muhammad Al-Amin.. kerana mahu membela sudut politik di Pulau Pinang tentang Maulid Nabi.. kau hina Ke-esaan Allah Ta'ala sebelum kau U-Turn semula.. Kalimah Allah SWT adalah tauhid Ketuhanan Allah.. tapi begitu mudah kau permainkan Aqidah bersama sekutu kau Abdul Hadi dan Rejim Pakatan Rakyat.. apakah ini ciri daie? atau kau adalah jelmaan SYAITON yang mahu merosakkan anak Adam?

Semoga Allah beri petunjuk dan pelihara diriku jangan jadi seperti kau.. dan semoga kau diberi hidayah.. jika kau enggan berubah moga AZAB ALLAH YANG MAHA PEDIH BUAT KAU WAHAI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT.. AMINN YA ROBBAL A'ALAMIN..

Wallahualam..

Anonymous said...

orang melayu islam dalam PKR dan DAP juga wajib dikafirkan oleh nik aziz.. Imam mereka terang terang tolak islam..tak percaya pergi tanya nik aziz..

Anonymous said...

Harap orang melayu semua sedar yang nik aziz ni memang sudah gila.. Senang senang nak kafirkan orang, cakap solat orang tak sah dll lagi.. Macamlah dia ni maksum... Nik aziz kena ingat syaitan itu pun dahulu adalah makhluk allah yang paling setia dan taat kepada allah.. Tetapi jadi begitu sebab hasad dengki kepada manusia.. Sama macam nik ajis..

Anonymous said...

Memang betul. Nik aziz dah nak jadi iblis.

Anonymous said...

Lagi pemimpin PAS dan NIK AZIZ menggunakan nama Rasulullah bagi pancing politik.. Hina betul parti PAS ini..

Aku rasa dalam dunia ini hanya agama PAS yang berimamkan Nik Aziz dan mengikut panduan buku jingga sahaja yang akan masuk syurga.. Yang lain lain tu semua sesat..

Anonymous said...

Tak payah bagi muka dan nak pertahankan nik aziz ni dgn mengatakan dia dah tua dan nyanyuk.. Lagi beri muka lagi gila dia.. Semua melayu harus bangun dan beri PENGAJARAN kepada PAS masa PRU nanti..

Anonymous said...

Kita mula kan dengan tidak menghadiri ceramah PAS. Bole

Jijan Mali.... said...

Bila Pork Nik ni gol, kita ramai-ramai sembahyangkan jenazah dia. Nak tengok roh arwah ni nanti hukum kan sah ke tidak solat mayat puak UMNO nanti. Time tu dia jawab lah sendiri dgn Allah SWT....

Tolak semua calun-calun PR - Pakatan Rasis!!!!!
Tolak semua calun-calun parti "Manifesto BUKAN Janji"!!!
Tolak semua calun-calun parti sokong kaum sesat LGBT!!!
Tolak semua calun-calun parti yang sangup nak gadaikan kalimah Allah SWT!!!

SELAMATKAN MALAYSIA!!!!!

Anonymous said...

tak tahu hukum jgn nak pandai2.,,kalau dah nama umno…dah tentulah persatuan menolak hukum
Allah dan islam …jadi ahli umno bermakna 24jam sehari jadi ahli menolak islam…macammana solat
nak dpt pahala…solat apabendanya sambil tolak islam dan beragamakan umno yg tak ikut islam…
ceciter…

Anonymous said...

Mcm Anuar jugak la....lagi banyak keluar kenyataan lagi meluat dibuatnya...biarkanlah mereke dibuai mimpi2 indah mereka....advantage utk BN.

Anonymous said...

ulasan semuanya dah drasuk syaitan
pelik orang semenanjung ni.....
suka buat dosa percuma kan baik kata! serah pd Allah Allah hu Aklam,kami seberang tak macam ni
bila dtegur selidik apa silapnya
terima Alhamdulilah,chek balik
...memang kami takut kan neraka
namun kami juga tak pantas dsyurga
....Allah pemilik dunia dia berhak
bagi dan tarik balik hidayah
walau kita lahir islam kalau masih tak faham islam,syurga ada darjatnya,ikut amalan,kalau macam kitani nifis bawang tentulah kurang pahalanya positifnya kena baiki dirilah,yg nak masuk neraka bukan parti tapi hambanya yg dmurkai masing masing lah tanggung,lucunya bila ramai maka menyalak berduyun2 kutuknya,nauzubillah jauhilah aku dari sifat ini biar aku papa tak berharta asal bahagia,
tapi dalam kubur seorang2 saja geng
biarlah aku berkecuali,kerna hanya nabi Muhammad saja yg maksum...berpesan dgn kebenaran

Anonymous said...

TENGOK DULU VIDEO PENUH SEBELUM CAKAP APA2..

Anonymous said...

VEN. ASHIN INDAKA: CROOK”DIRTY SEX” OF MYANMAR BUDDHIST MONKS
http://www.youtube.com/watch?v=Sbfptk60--E&feature=youtu.be
Kepada rakyat Malaysia yang hormati,
Suka-lah kita memberitahu bahawa Sami Negera Myamnar kebanyakannya ajaran sesat, banyak permikirannya yang tak betul, main perempuan, tipu wang orang ramai dan lain-lain.

Seorang Myanmar Sami Buddha (VEN. ASHIN INDAKA) bertinggal SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, 52100 MALAYSIA (YIP KUM FOOK”MCA GOMBAK” PRESIDENT) yang sama jahat.

Harap orang ramai, khasnya rakyat Malaysia mesti jauhkan sami Myanmar ini. kami harap juga Kerajaan Malaysia lebih mengambil perhatian Sami Buddha yang di upah dari luar Negeri, supaya rakyat Malaysia dan Nagera dapat di selamatkan. Sekian, Terima Kasih

Respect to people of Malaysia,
Likely, we are told that the Myanmar monks mostly false teaching, many impress notions which are not right, play girl, cheating of the public money and others.

Myanmar Buddhist Monk (VEN. ASHIN INDAKA) stayed at SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, 52100 MALAYSIA (YIP KUM FOOK”MCA GOMBAK” PRESIDENT) as same bad.

Hope all people; especially Malaysians must far away Myanmar's monks. We hope more Malaysia’s Government also noted that the wages of Buddhist monks from the other countries, so that the Malaysian and country can be saved. Thank you

尊敬的马来西亚人民,
我们想告知,缅甸僧侣多半是假的教学,观念是不正确的,玩女人,谎言,欺骗金钱………

缅甸佛教的僧侣 (VEN. ASHIN INDAKA) 住在 SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR, 52100 MALAYSIA (YIP KUM FOOK ” MCA GOMBAK” PRESIDENT) 同样糟糕。

希望所有的马来西亚人, 都应该注意远离缅甸的僧侣。我们更希望马来西亚政府注意,外来的僧侣. 谢谢

EVRERYONE CLICK HERE TO SEE MORE INFORMATION: http://www.youtube.com/watch?v=Sbfptk60--E&feature=youtu.be
“VEN. ASHIN INDAKA (MYANMAR): CROOK OF MYANMAR BUDDHIST MONKS (MUST WATCH)”

Powered by Blogger.