Mar 5, 2013

TERKINI - RIBUAN PROTES BAKAR JALUR GEMILANG DI KEDUTAAN MALAYSIA DI FILIPINA







Beberapa kumpulan berhimpun di kedutaan Malaysia di Filipina bagi membantah terhadap serangan ke atas pemberontak bersenjata yang berlaku pada pagi Selasa di Lahad Datu, Sabah.

Beberapa tulisan Twitter (tweet) disiarkan oleh ABS-CBN News Channel kira-kira dua jam selepas pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan terhadap penceroboh Sulu, menunjukkan penunjuk perasaan memegang sepanduk bagi menuntut Malaysia menyelesaikan isu itu secara aman.

Kumpulan-kumpulan itu mendesak untuk keadilan bagi "Tausug martyrs" – yang dipercayai sebagai rujukan kepada sekumpulan pemberontak – dan untuk perlindungan Sabah yang didakwa sebagai tanah kepunyaan Kesultanan Sulu.



ABS-CBN turut menulis 'tweet' bahawa antara penunjuk perasaan adalah kumpulan militan.

Polis diarahkan untuk mengawal keadaan bagi memastikan penunjuk perasaan tidak berada begitu dekat dengan kedutaan.

Kumpulan Militan minta selesai secara aman? Militan Kesultanan Sulu semakin melampau.


My BlackBerry's juiced by DiGi. How about yours?

11 comments:

Anonymous said...

Harap tentera laut malaysia dapat main peranan yang lebih., kena kawal tidak beri kapal kecil dari filipina masuk ke sabah.. Mereka ini semua gerila gerila.. Datang dalam jumlah kecil tapi berkumpul jadi ramai.. Sama seperti perhimpunan BERSIH..

Anonymous said...

Ini lah masanya untuk hadi memberi komitment kepada negara malaysia.. Harap dapat hantar unit amal PAS membantu polis dan askar mempertahankan maruah negara di lahad datu..

Anonymous said...

Kami unit amal PAS sedia dihantar ke Sabah jika di arah presiden PAS.

Anonymous said...

Ye ke KK makan seafood..

Anonymous said...

Kapal selam dan armada laut perlu dihantar untuk menghalang pencerobohan terus oleh tentera sulu melalui jalan laut.. Barulah berbaloi beli kapal selam.. Buat apa dok park kat lumut aje..

Anonymous said...

Tak akan ambil masa berhari hari untuk mengkaji untuk mengektradisi sultan sulu tu... Sila buat dengan segera.. Baru kita tahu keikhlasan filipina dalam hal ini..

Anonymous said...

Aiiii.....sudah ceroboh negeri orang lagi mau demo....lagi mau rundingan.....Apa rakyat Malaysia khusus nya pasukan keselamatan semua nya ayam yang mudah disembelih.

jika ikut hati gila dan tak pandai: putus sahaja hubungan diplomatic kerana tidak berguna ada hubungan apabila rakyat sendiri menceroboh hak orang.

atau : - suruh kerajaan Filipina hantar tentera dia dan hapuskan semua lanun dan pennyaagak sulu. baru dikatakan diplomatic. bukan kah begitu tuan tuan bijak pandai semua.

Anonymous said...

Demo kepala hotak dia?
Dia org yg datang menyerang, nak suruh kita duduk diam2...

Dia org belajar kat mana?
Kalau berani datang ramai2 jantan betina..yang jantan kita sembelih, betina kita rogol ramai2..harap pakai tudung, tapi LANUN..sama jer la ngan Puak PAS...

Unit Amal PAS..x payah susah2 nak ke Sabah, korang cuma tunggu arahan dari Tok Guru kamu siapkan Karung, buat collection...lepas tu tibai sendiri...

Ada hati nak ke Lahad Datu...nak lawan ngan lembing tumpul korang ker?...hahaha atau main lempar batu....bengong tak sudah2...

Nak kontrol himpunan pun tak reti2 ada hati nak berperang...korang berperang atas katil sudah la...

Anonymous said...

Takkkkk payahhhh nak bakar bendera Malaysia......dema kat sana buat apa..? Datang kat Keyel ni...bakar bendera MALAYSIA...gua respect lu....Tapiiii......lepas tu aku lenyekk,lenyekk..kepala hotak bebudak philipine ni buat cendol.......cal aku..cal aku.......dapat bebudak ni.... (shake kawa)....

Anonymous said...

najib bodoh yg banyak makan nasi kangkang rosmah sepatutnya suruh mamak pukimak yg beri ic kepada suluk berdiri di barisan depan.

suluk sedar yg bn akan kalah dlm pru13. lebih baik mereka buat sesuatu.

untuk malaysia yg lebih aman, pilihlah pemimpin yg beriman.

Anonymous said...

Kami unit Solat PAS akan buat solat hajat laknat UMNO dan kemenangan kerusi 40% di Sabah. Amin.

Powered by Blogger.