Mar 4, 2013

SYARAT RUNDING - SULTAN SULU TUNTUT NEGERI SABAH..!!







Insiden keganasan di Sabah yang telah menyebabkan 22 kematian hanya akan tamat secara aman sekiranya Manila bersetuju dengan tuntutan pengikut Kiram yang mendakwa negeri utara Borneo itu adalah milik keturunan Sultan Sulu.

Sultan Sulu, Sultan Jamalul Kiram III berkata kepada Philippine Daily Inquirer/ beliau masih lagi membuka pintu rundingan dengan pentadbiran Aquino walaupun kerajaan Filipina itu menyebelahi kerajaan Malaysia.

"Rundingan masih belum terlambat kerana saya mengatakan semuanya masih terbuka," kata Jamalul dipetik media Filipina di kediamannya di sana petang semalam.

Jamalul yang mendakwa beliau merupakan keturunan diraja Sulu yang memiliki negeri Borneo itu dilaporkan berkata keluarganya hanya menuntut tanah mereka di Sabah.

Adik kepada Jamalul, Agbimuddin Kiram, dilaporkan mengetuai sekumpulan lelaki bersenjata sekitar 100 hingga 200 orang telah menceroboh Lahad Datu, Sabah, pada 9 Februari dan berakhir dengan pertempuran dengan pihak berkuasa Malaysia di tiga kawasan.

Portal Borneo Insider pula dilaporkan berkata Agbimuddin pernah berkhidmat sebagai pembantu Pegawai Daerah Kudat ketika Tun Mustapha Harun menjadi Ketua Menteri Sabah.

Jamalul berkata kepada pemberita beliau pelik kenapa Filipina menyebelahi Malaysia.

“Kenapa tidak menyokong kami? Kami rakyat Filipina tetapi mereka menyokong Malaysia,” katanya.

Dia dilaporkan berkata penyokongnya menyeludup ke Sabah hanya mahukan penyelesaian terhadap tanah yang didakwa menjadi milik mereka.

"Ini bukan bahan jenaka. Ini masalah besar,” katanya kepada pemberita.

Jamalul berkata lagi bangsa Tausugs dan Filipina juga sedia mati untuk tujuan itu.

Sementara itu, anak perempuan Kiram, Jacel Kiram, dilaporkan berkata keluarganya mahu berjumpa dengan wakil dari Presiden Filipina, Presiden Benigno Aquino III, yang menjadi jurucakap kerajaan.

"Jika mereka serius, mereka patut duduk dan berbincang dengan kami tanpa melalui orang tengah.

“Ini isu nasional, malah isu antarabangsa. Kenapa tidak kerajaan berjumpa kami?," katanya.

Jacel turut menadikan laporan Filipina bahawa pentadbiran Aquino telah menghantar wakil untuk berbincang dengan keluarga berkenaan dan mereka bercakap dengan Mujiv Hataman, yang menjadi pegawai bertugas dalam Wilayah Autonomi Muslim Mindanao.

Dia turut menggesa pengikut keluarga berkenaan untuk bertenang dan tidak melepaskan kemarahan mereka kepada kerajaan Malaysia yang menganggap mereka di Sabah sebagai “musuh”.

Dia turut mengingatkan Muslim Filipina bahawa rakyat Malaysia di negara berkenaan juga bukan musuh.

19 comments:

Anonymous said...

Jangan layan pembunuh. Serang je mereka. Berapa ramai lagi saudara mara kita akan mati akibat melayan karenah pengganas ni.

Anonymous said...

keluarganya hanya menuntut tanah mereka di Sabah <== nak tanah berapa ratus kampit haha...

Anonymous said...

Sultan Sulu pundek. Negara dah tak ada nak tuntut ape lagi. Inilah contohnya kalau orang tak reti nak jaga tanah tumpah darah. Habis semua serah kat orang. Tinggal merempat di negara sendiri.

Anonymous said...

Serang dan halau mereka dari bumi Sabah. Tak payah dolak dalik! Kekerasan wajib dibayar dgn kekerasan!.

Jijan Mali.... said...

Tak payah layan babi tua ni -Sultan kepala hangguk dia. Salah satu contoh terbaik puak lanun Sulu yang telah menggadaikan segalanya dan mengambil jalan senang tuntut balik hak dia yang telah digadaikan oleh nenek moyang dia yang bangan dulu tu.

Woi babi, nenek moyang hang dah 'ceded' tanah Broneo Utara / Sabah tu pada Spain, maka keturunan dia tu dah tak ada hak termasuklah ko yang bodoh ni. Mata pun dah buta sebelah, adik beradik kepada Iblis yang buta sebelah matanya dicucuk oleh jarum Nabi Idris a.s.

Anonymous said...

MATA DI DAH TINGGAL 1 @ DAJJAL
PARTI DIA KAT MALAYSIA PKR (LAMBANG MATUA SATU@ DAJJAL)
HATI2 RAKYAT MALAYSIA.. BENCANA AKHIR ZAMAN DAH SAMPAI..

Anonymous said...

Mana pejuang pas yang cakap berdegar-degar tu? ATM dan Polis yang sepanjang masa dihina oleh mereka berjuang mempertahankan tanahair tapi puak pembangkang sibuk dok reka cerita fitnah ini sandiwara umno.Tak ke bodoh namanya tu.jangan ingat rakyat bodoh untuk menerima fitnah ini.hanya penyokong mereka sahaja yang dungu macam lembu kena cucuk hidung untuk percaya semua pembohongan pemimpin mereka.

Anonymous said...

PAS x nak hantar skuad Amal Mujahideen mereka ke medan pertempuran ker?..

Atau sudah hilang telur?...tak pun 2 biji telur dah tersedut kedalam?

Puak penakut cam PAS ni sembang kat ceramah2, wakaf2, kedai kopi boleh la...kalau hebat pun atas katil jer...

Kalau berani sekali pun. mesti beramai-ramai..kalau setakat 5-6 ekor jadi macam cincorot ler...

Harap serban 10 kilo atas kepala, tapi bacul..

Anonymous said...

gua sokong lu lah.....360%..

Anonymous said...

Bila pulak rakyat kedah nak tuntut pulau pinang.. bukan setakat sultan tapi sultan kedah adalah AGONG!

pahang ku said...

Tuan..mohon linkkan blog pahangku.com Terima Kasih

Anonymous said...

INILAH AKIBAT NYA ISA DAH HAPUS , KITA DAH TAK BOLEH NAK TAHAN PENGKHIANAT NEGARA YANG MASIH BELEGAR...KALAU DIA GUNA MAHKAMAH TENTU HAKIM AKAN MAKAN RASUAH ..

Anonymous said...

Parti Ajaran Sesat, Dog And Pig, Parti Kencing Rakyat mana?.... betul kata anon2 di atas, semuanya menikus, yg menyalak 3 ekor kokang, sepasang laki bini and 1 lg kokang kuantong China. Ini lah pasukan yg kau hina dan kutuk siang mlm,yg mempertahankan negara. memang SIAL KORANG NI LAH.kalau korang bagus sgt, hebat sgt, kau pergilah sana, PAS PENGECUT, DAP BANGSAT, PKR BACUL + DAYUS..

Rumah korang kalau kena pecah, jgn panggil polis, adik perempuan kau kalau kena rogol jgn repot polis lah. HOI PENCACAI PAKATAN SIAL. KENAPA DIAM MEMBISU. Takkkuuut. PENGECUT!!!

Anonymous said...

Tak payah runding runding... Kerajaan malaysia bersama filipina perlu menangkap sultan sulu di kawasan mereka.. Jika perlu guna kekerasan di kawasan mereka.. Bukan di malaysia.. Buat apa nak ada pertumpahan darah di malaysia sedangkan yang menceroboh adalah pihak mereka.. Ini adalah cara terbaik ala amerika..

Anonymous said...

Apa da jd dgn malaysia.bnyk rahsia yg rakyat xtaw.ape lg yg umno dah tipu rakyat...sedar la rakyat semua

Anonymous said...

Rakyat sulu boleh ade ic plak.umno dok ckp rakyat sendiri pemberontak

Anonymous said...

Sultan Sulu pakai songkok....mcm umeno je....kah3x

Anonymous said...

ada kaitan dgn RCI ke?....PR boleh ambil putrajaya dgn aman....kenapa tiba2 nak ambil dgn senjata....tak logik langsung....otak lembu...kah3x

RCI on illegals in Sabah postponed
Posted on 4 March 2013 - 06:05pm
Last updated on 4 March 2013 - 07:09pm

KUALA LUMPUR (March 4, 2013): The fourth session of the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrants in Sabah scheduled for March 5 to 9 has been postponed.
Conducting officer Manoj Kurup when contacted confirmed this. He said he received an email yesterday from RCI secretary Datuk Saripuddin Kasim stating that the dates March 5-9 had been vacated and that it would update the parties involved in the case on the new dates.
During the last proceedings, the RCI led by former Chief Judge of Sabah and Sarawak Tan Sri Steve Shim Lip Kiong had also fixed March 18 to 21 to continue the hearing.
The other members of the panel are Universiti Malaysia Sabah former vice-chancellor Prof Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, former Kuala Lumpur police chief Datuk Henry Chin Poy Wu, former Sabah state secretary Datuk Kee Mustafa, and former Sabah deputy chief minister and state attorney-general Tan Sri Herman J. Luping.
To date, 62 witnesses have been called since the first session hearing commenced on Jan 14.

ALEXENDER DELPEIRO said...

pas kena tgu green lite dr DAP la..

Powered by Blogger.