IBRAHIM ALI MENGAKU UGUT KRISTIAN BAKAR BIBLE?



Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menggesa semua pihak supaya bersikap rasional dan tenang berhubung dakwaan ancaman untuk membakar Bible versi bahasa Melayu di Pulau Pinang, Ahad ini.

"PERKASA menafikan perkara yang telah digembar-gemburkan. Dalam keadaan suasana politik dan pilihan raya umum yang semakin memuncak, pelbagai dakwaan tidak berasas ditimbulkan.
Hishammuddin berkata beliau telah bercakap secara peribadi dengan Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali yang didakwa mendesak Bible versi bahasa Melayu yang mengandungi kalimah Allah dan tulisan Jawi dibakar.

"Saya menggesa kita semua supaya bersikap rasional dan tenang serta tidak menggugat ketenteraman awam," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini, hari ini.

Ibrahim semalam dilaporkan telah dipanggil untuk disoal oleh polis Pulau Pinang selepas beberapa laporan dibuat terhadapnya berhubung perkara tersebut.

Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Jaafar mengesahkan kes tersebut disiasat dibawah Seksyen 298 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja menyebut perkataan berniat melukakan perasaan agama seseorang.

19 comments:

Anonymous said...

Kalau betul Tok Him cakap nak bakar Bible yang guna bahasa melayu atau jawi..apa salahnya. jangan kata bakar bible, kita bakar sekali dengan orang yang dok edar kat budak sekolah anak2 melayu tu..berani buat berani tanggung..lama sangat kurang ajar puak2 ni..lepas tu bakar rumah dia org sekali. tapak rumah tu..kita korek dan buang ke laut...sokong PERKASA!!!

Anonymous said...

TOKONG LGE tak de disiasat bawah Seksyen 298 Kanun Keseksaan kerana dengan sengaja menyebut perkataan berniat melukakan perasaan agama seseorang bab kalimah ALLAH....pelik pelik!

Anonymous said...

Polis penang.... Habih dah

Anonymous said...

pdrm berat sebelah la tu dan tak adil

Anonymous said...

Itu lah polis sekarang.l takut pada persepsi.. Kalau puak pembangkang buat punya berlembut dan sebagainya.. Nak ambil statement pun lepas berbulan bulan.. Tapi kalau yang menyokong kerajaan buat.. Takut sangat dapat persepsi buruk dari pembangkang.. Tak payah nak layan dia org lah.. Bukan dia orang nak balik sokong kerajaan..

Anonymous said...

Racist gila la lu orang. Mcm mana 1 Malaysia nak jadi kalau lu org racist? Mindset org Semenanjung ni mmg dh x bleh pakai. Mindset serupa anjing. Racism never ends. Itu namanya iman korg GOYAH. Kalau GOYAH tu GOYAH la. Setakat KEKELIRUAN tu hanya alasan semata-mata.

Anonymous said...

Dont know what to say . Even i'm a christian . Di sabah tdak pernah langsung hal sebegini terjadi .. kmi menghormati antara satu sama lain biarpun berbilang bangsa , agama dan keturunan . Kmi bersatu padu dan hormat menghormati.sekian

Anonymous said...

kalau dapat semak dulu apa yang tertulis didalam bible tu.kemudian buat ulasan tentang isi kandungnya.lepas tu baru ambil tindakan selanjutnya[apa yang harus/patut dibuat].

Salam 1 Malaysia dan Salam Perjuangan,

Saya telah link blog anda di blog pilihan Macam Di Kk..

Blog anda sangat mengagumkan untuk info kepada semua.

bayausbh.blogspot.com

terima kasih.. :D

Anonymous said...

saya sokong PERKASA

TheShanChi said...

Kami di sarawak mengalu alukan kedatangan ibrahim ali dan geng2 perkasanya. Marilah, kita nak tengok apa dia nak buat pada bible. Marilah..

TheShanChi said...

Untuk pengetahuan saudara2, kami di sarawak terdiri lebih dari 3 kaum utama dan begitu juga penganut setiap agama dalam jumlah yang besar. Tidak pernah sekali pun timbul isu nak bakar bible atau quran. Malah kami saling menghormati. Andai kata Perkasa berminat nak sebarkan ideologi racistnya ke sarawak, marilah. Kita boleh tengok tahap mana dia boleh buat. Jgn ingat sarawak dan sabah jauh dari semenanjung so kami diam saja. Salah. Ibrahim ali dan geng2nya dalam perhatian. Sila berhati2.. tq.

Anonymous said...

Ibrahim ali padan muka kau tiwas dalam pilihan pru 13 sebab mulut kau itu menyakitkan, dan tidak hormat dgn agama lain.patut pun kau kalah pilihan raya ke 13 padan muka kau...!

Anonymous said...

Kerana mulut badan binasa

Anonymous said...

Sokongggggggg

Anonymous said...

Sokonggg

Anonymous said...

Ibrahim Ali sebenarnya umpama ayam sabung yang patah taji, tidak bermaya di arena politi, buat isu dalam soal agama pula. Mungkin Ibrahim Ali ini perlu masuk pusat pemulihan akhlak atau setidak-tidaknya pemulihan sakit mental. Kalau dilihat dari segi air muka beliau sangat jelas bahawa beliau telah memaksa dirinya untuk kononnya berjuan melalui isu yang beliau timbulkan. Yang pasti Ibrahim Ali telah membuang nilai keinsanannya semata-mata untuk menyamakan dirinya seperti para ulama Taliban yang akhirnya mencabul kesucian ajaran Islam sebenar yang menuntut umatnya menghormati suku bangsa lain yang berlainan agama. Semoga Ibrahim Ali insaf dan menjulang kembali nilai keinsanannya sebelum mentari hidupnya terbenam dan malap. (callybambang)

Anonymous said...

Ibrahim ali kalau d dunia bolehla kau bakar kitab kristian tapi d akhirat jangan lupa mungkin kau dbakar dneraka!

Best Blogspot Templates 2013