Dec 2, 2012

TANGISAN INSAF IRINGI GEMA DOA NAJIB & AURA 'ANAK KECIL MAIN API'.





Lagu ‘Anak kecil main api’ cukup bermakna dalam perjuangan orang Melayu khususnya UMNO satu ketika dahulu. Lagu itu menghangatkan lagi hari kedua perhimpunan agung UMNO di Dewan Merdeka, PWTC lewat petang semalam apabila perwakilan Kelab UMNO Tokyo, Arif Yasir Zulkafli, yang berbahas tiba-tiba menyanyikan lagu warisan itu.

Selesai dua baris lirik pertama lagu itu, ianya disambut Pengerusi Tetap, Tan Sri Badruldin Amiruddin dan kemudian oleh pemimpin serta perwakilan UMNO yang berada di dewan termasuk Presiden Datuk Seri Najib Tun Razak.

Kesemua mereka bangun dan terus menyanyikan lagu tersebut.

Ada antara perwakilan menitiskan air mata menghayati lirik lagu itu yang antaranya berbunyi “ air mata darah bercampur keringat, bumi dipijak milik orang”.

Arif Yasir juga turut hiba dipentas dengan suaranya tenggelam timbul tidak dapat meneruskan nyanyian tetapi Badruldin meneruskan lagu bersama perwakilan.

Di luar dewan, orang ramai yang mengikuti persidangan melalui skrin besar turut bersama-sama menyanyikan lagu tersebut dengan pernah semangat.

 Selesai lagu itu, Badruldin yang membahasakan dirinya Pak Din, memohon maaf kerana terlalu teruja dan bersemangat mendengar lagu itu.
Beliau kemudian meminta Arif Yasir meneruskan ucapan.
Pelajar berasal dari Pokok Sena dan kini menuntut di Tokyo, beberapa kali mencuit hati perwakilan dengan ucapan spontan dan caranya bercakap.

Perwakilan kerap memberikan tepukan terhadapnya.

Beliau turut menunjukkan pasport serta membaca peraturan di lampiran pasport itu yang sah digunakan untuk mana-mana negara kecuali Israel.

“Bangganya saya jadi anak Malaysia kerana kita tegas tidak mengiktiraf Israel dan kekejaman mereka,” katanya sambil mengucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana ketegasan tersebut.

Beliau turut memuji tindakan Kelab Putera 1 Malaysia memberi bantuan kepada beberapa negara luar yang ditimpa musibah dan peperangan.

Ini termasuk usaha membawa pulang anak-anak Malaysia tanpa kira fahaman politik keluarga masing-masing ketika negara tempat mereka belajar bergolak.

“Tak kira depa anak sapa, sokong sapa, semua depa pakat bawak balik,” katanya.

Satu ketika Arif Yasir mengeluh ….aduihh..dan disambut Pak Din, “   aik, baru sikit celah (berucap) dah aduh, Pak Long hang duduk atas ni dah berapa hari tak beraduh pun,”. – disambut gelak semua perwakilan.

Dalam ucapannya, beliau mencadangkan golongan muda atau belia sepertinya yang berada di luar negara terus diberi ruang dalam perhimpunan UMNO akan datang.

“Bawalah orang muda supaya ada idea sempoi,” katanya.
Beliau juga mahu ahli-ahli Kelab UMNO luar negara diserap masuk sama ada dalam Pemuda atau Puteri UMNO bagi membolehkan mereka meneruskan perjuangan parti.

Sambil berseloroh katanya, “Kami bukan nak jadi Ketua Bahagian atau CEO…kami sanggup bertatih asah bakat,”.

Diakhirnya ucapannya beliau berharap UMNO terus kekal kerana dengan perjuangan parti itu anak-anak muda sepertinya dapat meneruskan peluang belajar terutama di luar negara. ROSLAN BIAN.

11 comments:

Anonymous said...

Sabda Nabi Muhammad SAW, “Seorang lelaki bermusafir sehingga rambutnya menjadi kusut dan mukanya dipenuhi debu. Dia menadah tangannya dan berdoa kepada Allah sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan mulutnya disuap dengan sesuatu yang haram, bagaimana akan diperkenankan permohonannya?” (Hadis Riwayat Muslim,Ahmad dan Tarmizi).

Anonymous said...

Dari hari pertama perhimpunan dan hingga hari terakhir perhimpunan UMNO saya mengikutinya melalui kaca telivisyen bersama keluarga. Sebak dada saya semasa PM membuat ucapan rasmi dan pengulungannya ditambah pula dengan lagu "anak kecil bermain api". Orang Melayu yang insaf dengan pergolakan yang berlaku sekarang memang akan terasa sebab dengan rayuan "ayahnda,bonda dan adinda" agar orang Melayu tidak lalai dengan perjuangan orang Melayu sendiri. Saya tiada kepentingan apa-apa, tetapi saya dibesarkan, dan anak-anak saya dibesarkan dalam suasana harmony dalam negara ini.

Saya pernah berkhidmat sebagai guru di FELDA berbelas-belas tahun, dan saya dapat melihat perkembangan anak-anak FELDA yang kira amat bertuah di beri banyak kemudahan dalam menimba ilmu. Tidak ketinggalan juga dan masyarakat di sana . Orang Melayu perlu insaf dengan kenikmatan yang telah dikurniakan Allah kepada kita. Jangan kerana beberapa orang yang cuba mendapat kuasa menyebabkan kita hilang pedoman dan tidak bersyukur dengan kenikmatan yang kita selama ini. Hilangnya UMNO dalam memegang tampok permerintahan negara, hilanglah kuasa orang Melayu, dan merempatlah kita di negara sendiri.

Anonymous said...

Alo anon pukimak: adaka semua yang bermusafir akan makan pakai minum benda haram? Kalau otak pecacai pas semua orang yang sokong BN buat tak kena saja. Aku tak reti nak doa yang baik pada pas macam yang fathul bari cakap. apa yang aku boleh cakap: pergi mampuslah puak macam kamu!

Anonymous said...

dah jadi asam garam kehidupan pencacai pukimak pas suka kafirkan org, murtadkan org, haramkan org seoalah2 mereka maksum walhal dah brapa ramai puak paspispus kena tangkap khalwat, rasuah, zina dan macam2 maksiat

Anak2 Terengganu Bangkit Runtuhkan UMNO said...



UMNO dan BN sudah memerintah Terengganu hampir 50 tahun..... Tapi Kenapa Pemuda UMNO, Puteri UMNO, Wanita UMNO dan Pemimpin2 UMNO Terengganu tetap BODOH?

2013 - Tahun Paling Malang Rakyat Terengganu........ Lihat sendiri bukti kalau tak percaya...


~ BUKTI 1 ~

~ BUKTI 2 ~

~ BUKTI 3 ~

~ BUKTI 4 ~

Anonymous said...

Wahai ahli UMNO yang suka jaja alat sulit mak anda.

Kalau tak faham maksud hadis, pergilah tanya ustaz... walaupun ustaz UMNO.... janganlah jahil sangat...

Maksud hadis tu mudah je... kalau terlibat dengan perkara-perkara yang dilarang Allah... doa sukar diperkenankan..... itu sahaja maknanya. Kalau benar umno tak buat perkara-perkara yang dilarang Allah buat apa nak melenting. Melenting maknanya anda sedar bahawa pihak anda ada melakukan kesalahan.

Jaja alat sulit mak anda pun dilarang Allah.

Anonymous said...

umno ader bagusnyer,pas ader bagusnyer...parti bagus TAPI segelintir yang dalam parti yang membuat parut yang akan disebut sebut sampai bila bila..umno parti jahil? berapa ramai umno hantar anak anak melayu pergi belajar menuntut ilmu? pas ader tak buat sesuatu yang orang akan kenang? mungkin ader mungkin tidak..kedua2 belah parti saya pernah dengar ceramah,umno duk backup aper yang pembangkang luahkan,manakala pembangkang banyak keluarkan ayat penghinaan sebelum menceritakan masalah umno..saya undi umno tahun depan...aper nak jadi,jadila...

Anonymous said...

bagusla bro.....kalau bab tuntut ilmu semua orang hantar anak dia untut ilmu, malahan orang UMNO lebih ramai. PAS ada buat yang orang kenang... iaitu mendoakan Najib pecah perut....Mendoakan UMNO KO secara terang-terangan, buat hanya 2 buah masjid yang tak siap dan ada jugak lagi sampai dah bosan asik dok maki orang je.Saya sokong anda kalau anda sokong UMNO...elakkan negara dari di jajah oleh negara asing buat kali kedua.

Anonymous said...

Fikir logik kan mudah. Tak perlu nak ambil contoh musafir berdebu. Jika tuhan tak makbulkan doa, takdelah Umno berjaya sampai diiktiraf diluar negara. Pas dah 22 tahun hidup tapi pergi haji pun gunakan kemudahan yg disediakan oleh Umno. Sembayang pun dalam masjid Umno.

Banyak pahala yg Umno dapat. Lebih-lebih lagi bila Pas terus memfitnah.

Anonymous said...

pencacai PAS otak bodoh... sama dgn big boss dia... suka2 ati tafsir hadis ikut tembolok sendiri... korang punye doa tuan najis supaya najib pecah perut tu apesal x termakbul lagi?mcm tu ke ajaran nabi Muhammad SAW ?suruh doakan keburukan sesama sedara seislam... korang ni semua bangsat... hak tuihhh... sembunyi je dlm jubah busuk korang tu...

Anonymous said...

umno lg bangsat pemimpin x menurut ajaran islam bini2 angpa suma fuk tutup aurat mcm bungkuih nasik lemak..jambul kua.nma ja negara islam tp akidah suma macam babi.ampa kt dunia ni boleh la putaq belit kiri kanan .ampa bg la alasan tahap onyang tok wan ampa skali pon.sok kt dlm kuboq ampa jwp la soklan dr tuhan nuu.. org umno ni mmg jenis x mau blajaq tgk fakta.apa org ckp nganga trima.oooo jaaa..p cek fakta tang mana org felda baguih sgt tu.cehhh .. x sdaq diri..kesian kt ampa ..taun ni aku sokong pbngkang lak .. xmau jadi cacai umno malu oo..

Powered by Blogger.