Dec 24, 2012

PERUTUSAN HARI NATAL LIM GUAN ENG - "KRISTIAN BANGKIT TUNTUT KALIMAH ALLAH"







Umar Abdul Aziz versi DAP hari ini kembali membangkitkan isu kalimah Allah setelah isu ini telah kembali 'tenteram'.

Menerusi Perutusan bersempena Sambutan Hari Krismas 25 Disember ini, Lim Guan Eng cuba membangkitkan semula api kemaraan masyarakat Kristian di Negara ini untuk berjuang bagi menuntut semula kalimah Allah digunapakai dalam Kitab Bible versi Bahasa Melayu di Negara ini.

Guan Eng beri alasan tak munasabah. Mengapa Allah digunakan pada Kitab dalam versi Bahasa Melayu semata2? Kalimah Allah bukan satu perkataan translate melibatkan melibatkan mana2 Bahasa Pengantara.

Kalimah Allah adalah nama Maha Suci Tuhan bagi penganut Agama Islam. Bukan satu perkataan bagi memberi maksud terhadap mana2 Tuhan selain dari Islam? Itu jelas dan nyata. Mengapa harus dibangkitkan kembali isu ini?

KLIK DI SINI untuk kenyataan Perutusan Hari Krismas selaku KM Pulau Pinang. 

Nyata Guan Eng amat terdesak dalam mengembalikan semula sokongan masyarakat bukan Islam di Negara ini terhadap DAP yang diperakui kian merosot.


14 comments:

merbah desa sgt said...

ISLAM ADALAH UGAMA ALLAH.UGAMA2 LAIN BUKAN UGAMA ALLAH.dalam islam ALLAH telah mewujudkan HUKUM SYARI'AT DAN IBADAH dimana IA memerintahkan semua umat manusia[islam]patuh pada hukum syari'atNYA dan melakukan IBADAHNYA yang mana IBADAHNYA ini[cara pembuatannya] telah diajar olihNYA melalui NABI MUHAMAD SAWALAHU'ALAIWASALAM. ibadah ugama2 lain TIDAK SAMA dengan ugama ISLAM.jadi macamana nak letak nama ALLAH dalam bible sebab bible adalah buku ugama kristian.sebab itulah kerajaan UMNO/BN melarang keras akan perbuatan ini kerana DEMI menjaga KESUCIAN DAN MARTABAT ISLAM.hanya PAS dan PKR saja yang berdiam diri.WALLAHU'ALLAM.

Dari Cahaya said...

Kristian, Yahudi dan Islam bertuhankan Allah... mereka percaya ALLAH. Yahudi percaya ALLAH tetapi tidak menerima Nabi Muhammad. Kristian percaya ALLAH sebagai ghost spirit dalam trinity dan Jesus sebagai anak ALLAH... Jadi saudara rasakan atas kapasiti apakah saudara begitu bangga menidakkan ALLAH sebagai tuhan mereka. ALLAH itu bukan kepunyaan saudara bahkan saudara adalah kepunyaan ALLAH s.w.t.

Anonymous said...

Allah ITU ESA TUNGGAL tidak berbilang/banyak/trinity..jika nak gunakan 'Lord' sahaja sebagai cetakan..kenapa perlu gunakan kalimah Allah..kami tidak sama seperti mana Arab kristian..di Malaysia ..Allah adalah TUHAN bagi ORang ISlam..

Holy Trinity bermaksud ..'the union of the Father and Son and Holy Ghost in one Godhead'..

sekiranya anda ingin menggunakan Allah maka ESA kan nya..kerana sekiranya anda mengESAkan Allah maka dengan sendirinya 'holy trinity 'tidak akan wujud ..

Anonymous said...

Jangan layan Cina bongok ini. Dia sengaja nak ajak gaduh dengan orang Islam sahaja.

CUCUATOK said...

Wahai saudara dari cahaya.... memang benar Allah itu milik sesiapa tetapi kenapa sekarang perlu di bangkitkan? sedangkan kalimat Allah bagi kami menggunakan kalimat itu sejak 1400 tahun yang lampau... malah dalam bible atau'Injil' yang kamu pergunakan tiada perkataan sedemikian....Nah apa maksudnya kalau dikatakan Allah itu Holy Ghost... kamu sudah silap kerana makna Allah itu sendiri menunjukkan sudah silap dengan konsep Trinity kerana bagi kami sebagai orang Islam Allah itu adalah satu dan tiada duanya.....

Cuba kamu fikirkan secara loginya kalau kamu nak sangat gunakan kalimat itu , cuba terang dengan konsep Trinity itu sedangkan kami sedia maklum bahawa Allah itu Tunggal kerana kami ada surah atau kalimat yang menerangkan tentang konsep Allah itu iaitu dalam Surah Al Ikhlas....cuba kamu beritahu kepada kami dimana kalimat yang kamu gunakan.....
Tambahan pula, kami mengakui bahawa Jesus itu adalah Nabi dan Rasul Ynag wajib kami kena ambil tahu....
Jadi saudara Dari Cahaya.... kenapa perlu mengatakan kalimah Allah itu milik semua sedangkan kita sedia tahu dan maklum dari banyak mahzab yang kamu pakai seperti katolik, protestan, king James dan sebagainya tiada satu mengatakan tentang kalimat Allah iaitu penggunaan kalimatnya....walhal kami ada justifikasi yang menerangkan tentang konsep kalimat Allah itu.... maknanya saudara bukanlah kami mempertikaikan apa yangajaran saudara nak buat tetapi perluakan justifikasi yang kukuh sebelum menggunakan kalimah yang korang perjuangkan...ingatlah kami seebagai seorang Muslim amat sensitif dengan perkara sedemikian....
Katakanlah jika kami nak menggunakan sesuatu yang boleh digunakan walaupun ada persamaan dalam agama lain kami tetap akan merujuk kepada kitab kami yang menerangkan tentang cara dan peraturan semasa...
Jadi saudara Dari Cahaya... dimana logiknya penggunaan perkataan kalimat Allah itu? Dalam kitab manakah (iaitu Bible @ Injil) yang
menarangkan tentang penggunaan kalimat Allah itu?
Cuba saudar terangkan.....

Hj Tan Xito said...

Aku yakin Cina-cina avengelis ni sendiri tak faham apakejadah (apakejadah ni dirujuk kpd cina bukan kepada Allah, jgn kau nak spin pulak!!) pun dengan nama Allah ni. Yang dia orang terima (pun tak faham mengapa diorang terima) ialah God (dlm bahasa pasar diorang Latuk), anak God (dalam bahasa pasar diorang Anak Latuk) dan Holy Ghost (dlm bahasa pasar diorang Hantu Baik Cheng Meng). Setakat tu aja gamaknyer pegangan diorang sebab bila diorang convert kritian, perangai diorang tak berubah pun, tetap macam cina tonsan jugak.

Tapi yang amat menghairankan aku sehingga tak dapat tidur memikirkannya..Apekejadah nyer LGE ni beria-ia sangat nak merbahasa Melayukan Bible itu di Malaysia ini? Berapa kerat Cina Kristian yang nak baca Bible Melayu?? ..sedangkan bukan main lagi diorang anti Sekolah Kebangsaan, Dasar Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu la tu) dan berapa ekor diorang yang nak ke Sekolah Kebangsaan..Apa yang LGE bisingkan termasuk Dong Zong dan 99% cina ni ialah mereka maukan sekolah mereka sendiri,bahasa mereka sendiri, tak mau guru Melayu, tak mau anything yang berunsur Melayu. Tapi bila sampai tang nama Tuhan bagai nak runtuh banjaran Titiwangsa memperjuangkan Bible Melayu dengan istilah tuhan Allah. Takda ker Bible Mandarin?

Kalau Melayu tak sedar dan PAS boleh bertoleransi dan menyokong tuntutan Cina avengelist ini, aku anggap kiamat kecil bakal berlaku diTanah bertuah dan karamah ini.

Anonymous said...

Terjemahan quran dalam bahasa melayu atau cina mesti di ajar di semua sekolah jenis kebangsaan.. Barulah dapat memberi kefahaman kepada orang bukan islam sebelum hukum hudud boleh diterima.. Bukan setakat ajar hudud PAS diceramah cearamah dengan memaki sana sini dan mengkafirkan orang yang tak sehakuan dengan mereka.. Anyway semua cina ini pun memang kafir..

Anonymous said...

Abdul Hadi disponsor untuk lari dari Malaysia bagi menjawab soalan mengenai AMANAT HADI..

Anonymous said...

Pihak MAIK dan majlis fatwa dah bersuara mengatakan AMANAT HADI itu sesat.. Sekarang tinggal pihak mahkahmah sahaja untuk mengambil tindakan yang sewajarnya.. Dimana kenyataan itu dikeluarkan.. Maka mahkahmah syariah di negeri tersebut perlu ambil tindakan.. Tetapi jika di kelantan, jangan haraplah sebab semua mahkahmah bawah bontot nik aziz..

Anonymous said...

Orang Kristian di malaysia sibuk nak pakai nama Allah bukan tujuan apa, tapi sebenarnya untuk emnyesatkan dan mengelirukan umat islam di Maalysia dan berrujuan untuk penyebaran agama kristian, jadi umat islam melayu yang jahil akan terpedaya. Satu dunia panggil tuhan mereka Jesus, paderi kristian di usa di rome mana ada yang pakai nama Allah, cuma di Malaysia dan Indonesia, tapi di sesetengah negara berbahasa Arab, penggunaan nama Allah adalah untuk tuhan, Tapi umat Kristian di Malaysia ramai berbangsa Cina atau india bukan berbahasa Arab, tujuaan penggunaan nama Allah hanya untuk mengelirukan bangsa melayu, dikalangan bangsa mereka kalau di gereja meraka kalau semua pengunjungnya adalah cina, mustahil mereka akan menggunakan nama Allah, mereka sendiri tidak suka. Jadi umat islam di Malaysia yang menyokong penggunaan Allah untuk tuhan, janganlah mudah ambil mudah dengan maksud yang tersirat, sebab itu di Indonesia ramai bangsa indonesia yang menjadi Krristian sejak dari dakyah mubaligh kristain semasa penjajahan menggunakan bible berbahas indonesia and Allah dalam bible mereka, Jangan jadi naive, di kalangan mereka sendiri kalau sesama meraka, tak hingin mereka menggunakan nama Allah, kalau di USA sendiri, tuhan umat islam sendiri mereka gelar 'moon god', bukan Allah, Saya sendiri pernah berada di gereja di USa untuk tujuan interfaith , jadi saya fahan dan mereka tidak suka nama Allah sebagai panggilan tuhan mereka. Umat Islam yang tidak tahu asal usul kristian jangan terpedaya seperti umat kristain diperdaya oleh Paul the saul berbangsa Yahudi pengasas ugama kristian bukan Jesus saw. Paul yang pada awalnya anti kristian dan telah membunuh ramai penganut Kristian, telah mengubah doktrin ugama kristian menjadi seperti sekarang . Paul adalah seorang yang mahir didalam ugama2 pagan telah memperkenalkan trinity dan menjadikan ugama kristian menjadi ugama seluruh umat bangsa dan menjadikan Jesus saw seperti tuhan dan Jesus pbuh sendiri diutus hanya untuk bangsa Yahudi bukan cina, india atau English, matsalih dan sebagainya. Umat Islam di Malaysia jangan naive dan terpedaya. Mereka sepatutnya mengelarkan tuhan mereka 'Paul' bukan Jesus saw atau Allah.

Othaman Ahmad said...

Inilah taktik gerakan gereja di negara jiran yang mudah memurtadkan jutaan mantan Muslim/Muslimah dek kemiskinan dan longgarnya keimanan.

Bilamana mereka bebas menggunakan kalimah Allah, maka Kalimah Bismillah Hirrahman Nirrahim disamakan dengan kepercayaan 'Triniti' mereka.

Perang sabilillah pun saya sanggup untuk mempertahankan kesucian kalimah Allah.

Anonymous said...

"ALLAH" mempunyai sifat-sifat asmaul husna sebanyak 99 nama. Yang wajib di ketahui adalah sifat 20. Adakah sama ALLAH bagi pegangan orang-orang Islam dengan Tuhan yang di anuti oleh orang-orang Kristian. Jika tidak ada, sudah semestinya ia tidak layak mengunakan Kalimah ALLAH ini. Kita harus tentang habis-habisan. Tiada alasan lagi bagi mereka.

Anonymous said...

semua ni provoke je lebih nie.. kenapa nak guna Allah? kan da elok guna perkataan Tuhan, lagipun kalau baca bible cetakan bahasa melayu, Allah tu diorang samakan dengan perkataan tuhan, maknanya, Allah tu bermaksud sembahan,Tuhan tu satu, yang kristian sembah. sebab tu ada kata yesus allah ku, maksudnya, Yesus Tuhan ku, allah penyembah berhala, maksudnya Tuhan penyembah berhala. memang bole confuse kalau baca bible nie, sebab tu ramai yang tetibe murtad sebab baca bible, sebab otak diorang tak boleh terima dan proses mana yang benar dan mana yang salah dalam bible tu. terima bulat2 apa yang dalam bible tu. konon niat nak buat cross reference, tapi ilmu tak cukup. terus murtad,tapi tak murtad secara terang-terangan tapi secara tak sedar..

lagi pun, sikap ulamak yang kata nak memartabatkan islam, tapi menikus bila disergah bukan islam, ulama apa tuh? kalau nak martabatkan islam,jangan takut, biar kita mati dibunuh sebab martabatkan islam, kenapa nak takut? kan syahid tu?

Melayu Bukan Islam said...

DAP must stop defending the use of 'Allah' in the Bible for God. Allah is not the God of the Bible.

Powered by Blogger.