Sep 28, 2012

BAJET PTPTN 2013 : FAKTA 'BIJAK' NAJIB BUKTI JANJI SEWEL ANWAR NAK JADI PM..!!








Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan pemberian diskaun 20 peratus kepada peminjam dana Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional yang melangsaikan pinjaman mereka sekali gus.

Selain itu, kerajaan juga menawarkan diskaun 10 peratus kepada peminjam yang membuat bayaran secara konsisten, katanya lagi.

Dalam ucapannya ketika membentangkan Belanjawan 2013 di Dewan Rakyat hari ini, Najib berkata diskaun berkenaan sah untuk tempoh bermula 1 Oktober 2012 sehingga 30 September 2013.

"Kita tahu tuan yang dipertua, ada pihak mencadangkan supaya hutang keseluruhan hutang PTPTN dimansuh.

"Ini adalah satu perbuatan tidak bertanggungjawab kerana jika dimansuhkan, siapa yang akan menanggung lebih RM30 bilion hutang PTPTN?

"Bukankah yang akan terbeban adalah rakyat Malaysia?," katanya lagi.

Dalam ucapannya itu, Najib turut mencadangkan supaya pelepasan cukai untuk ibu bapa kepada siswa universiti dinaikkan daripada RM4,000 kepada RM6,000 mulai tahun taksiran 2013.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Mac lalu mencadangkan janji PRU13 untuk melepaskan pinjaman PTPTN bernilai RM43.6 bilion dalam masa tiga tahun.

11 comments:

Anonymous said...

perlu dilihat...siapa yg bole byr pinjamn PTPTN sekali gus tnpa mbuat pinjm bnk? ada tak? kalau ada yg melangsaikan hutang TERPAKSA membuat pinjmn bnk..selain drpd tempoh yg di berikan cuma setahun..bagi diskaun 10% pembyrn secara ansurn..dlm tmpoh setahun siapa yg boleh byr balik pinjmn 30000-40000 ada tak? kalau ada ikat perut org berkenaan...fkrkn balik.

Anonymous said...

Dah pinjam tu bayar saja la.

Anonymous said...

bayar jgn tak bayar...

Anonymous said...

apa punya bongok la..dah berhutang tu bayar je la..hutang perlu bayar balik..simple je bodoh..nama pun pinjaman..faham tak bongok2 sekalian..kalau tak bayar sapa yg nak tanggung 30 bilion tu..pembayar cukai macm aku ni ke yg nak kene tanggung hutang korang suma..pukimak betul la..kecik 2 taknak mamposs..kalau taknak bayar jgn ambik pinjaman tu..badigol sood.

Anonymous said...

Siapa kata kena bayar dalam satu tahun.. Diskaun 10% kalau bayar secara konsistent..

Anonymous said...

Nuar ingat budak U takde otak macam dia, dah hutang suruh orang lain bayar. Amik ko, 2 U je pro M menang, tu pun menang tak banyak.

Anonymous said...

aku tambah sikit.... klau nk free belajar bersungguh-2 smpi berjaya @ lulus cemerlang. dh tahu mrk tu pelajar, jgn sibuk nk demo aje.

Anonymous said...

Agak nya manifesto PR akan dibayar oleh bakal penasihat negara.. Mr Soros..

Anonymous said...

Najib berkata diskaun berkenaan sah untuk tempoh bermula 1 Oktober 2012 sehingga 30 September 2013. TEMPOH yg di nyatakan jelas...ini bukan soal xnak byar..cuma trdapat kesukaran menjelaskn hhutng brkenann dlm tmpoh setahun...kalau buat pinjam dgn bnk untuk melunaskan huntang berkenaan trpaksa menaggung kadr faedah bnk...

Anonymous said...

betul, memang kalau berhutang perlu bayar. tapi kenapa la agaknya interest ptptn ni x sama mcm kita bayar loan2 lain, personal loan ke, keta ke.. dia pelik sket bagi sape yg x paham n x perasan. tu yg membuatkan org terbeban nk bayar. even kita bayar 200 sebulan pun, 200 tu bukan bayaran penuh yg di tolak dr loan pun. 80++ tu da kira interest. yg balance tu la baru di kira bayar.. kalo camtu tahun bila nk abes. xde sape yg ckp mansuh ptptn tu bagus, tapi sebaiknya, tukar cara pengiraan ptptn tu.

Anonymous said...

Bongok yang bayar cukai tu suka ker bayarkan hutang kroni2 kerajaan berbillion ringgit? Skandal perwaja dan kes tajuddin ramli bayar pakai duit turun dari langit ke? Apesal bebudak ni kena bayar ptptn tapi kronI boleh xpayah bayar hutang? Tolong la jawab si bongok pembayar cukai??!

Powered by Blogger.