Aug 8, 2012

DIHALAU DARI ASRAMA - KHALID GAGAP CABUL HAK 1000 PELAJAR UNISEL..!!








Kemelut pengurusan operasi dan kewangan yang dihadapi Universiti Selangor (UNISEL) dilihat sampai ke kemuncak setelah dilaporkan lebih 1,000 penuntut dan penginap Asrama Universiti Selangor (Unisel) kini menghadapi masalahmendapatkan tempat tinggal. 

Ini disebabkan tindakan pengurusan kolej kediaman UNISEL yang tidak membenarkan pelajar2 berkenaan untuk di asrama asrama masing-masing selepas mereka mendaftar masuk hari ini.

Ianya turut mendapat perhatian serius dari Yang Dipertua Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Unisel, Mohd Jeffri Abu Hassan yang menjelaskan pihaknya tidak dimaklumkan mengenai perkara itu secara rasmi oleh pengurusan Unisel dan hanya mendapat tahu secara lisan daripada beberapa pihak berkaitan.

"Perkara ini tidak diisytiharkan, apa yang kami tahu asrama tidak dibuka kerana pekerja (yang mengendalikan urusan asrama) tidak mendapat gaji oleh sebab itu mereka tidak datang bekerja... ketua mereka turut bercuti sejak Jumaat lalu tanpa meninggalkan apa-apa notis pemberitahuan berhubung perkara ini," katanya setelah disoal beberapa wartawan Media.






Beliau berkata, penuntut yang tidak dapat memasuki kolej kediaman terdiri daripada pelajar semester kedua hingga tahun akhir.

"Penuntut tahun satu dan penuntut baru telah mendapat kunci dan boleh tinggal di asrama masing-masing kerana mereka telah mendaftar awal iaitu pada seminggu yang lepas...pada waktu itu pejabat operasi asrama masih lagi dibuka," katanya.

Beliau berkata, bagi menangani masalah itu pihak MPP dengan kerjasama Badan Kebajikan Hal Ehwal Pelajar telah menyediakan asrama sementara bagi membantu penuntut yang tidak mempunyai tempat tinggal.

Dua beradik Nurini Anwar, 20, dan Nurhaya, 18, menyifatkan masalah itu sebagai satu beban kepada penuntut.

"Saya dan adik datang dari kampung untuk menyambung pengajian di sini dan apabila perkara ini berlaku, kami kecewa... pagi tadi apabila sampai dari kampung kami diberitahu oleh pihak (pengurusan) kolej tidak boleh masuk ke asrama sebab tidak ada kunci... itu sahaja alasan yang diberikan," katanya yang berasal dari Kota Kinabalu, Sabah.





 
Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Noh Omar sebelum ini mendedahkan jumlah hutang yang ditanggung UNISEL sebanyak hampir RM15 juta dengan Syarikat Jana Niaga Sdn Bhd (JNSB) yang bertanggungjawab membangun dan menguruskan kediaman penuntut di kampus induk universiti itu di Bestari Jaya, Kuala Selangor.

Hutang itu termasuk tunggakan bayaran melibatkan kos penyelenggaran di kampus induk dan operasi asrama universiti milik penuh kerajaan negeri Selangor itu.

Selain berhadapan dengan masalah penginapan, penuntut juga terpaksa menanggung beban kewangan apabila Unisel didakwa membuat potongan wang dari Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mereka, melebihi dari jumlah yang sepatutnya.

Mengulas lanjut mengenainya, Mohd Jeffri mendakwa pelajar mengadu bahawa baki wang pinjaman PTPTN yang diterima mereka pada Sabtu lepas jauh berkurangan.

"Bagi penuntut yang mengambil Ijazah Sarjana Muda, mereka akan memperolehi wang pinjaman dari PTPTN minimum sebanyak RM8,000 untuk setiap semester manakala bagi pelajar diploma, mereka akan menerima RM4,000...separuh daripada jumlah itu pula akan ditolak untuk membayar yuran pengajian...namun apa yang menyedihkan ada penuntut mengadu kepada saya yang mereka menerima baki wang pinjaman hanya berjumlah kira-kira RM1,000.

"Kami sebagai penuntut ingin tahu ke mana perginya wang kami...dan kenapa kami tidak diberitahu mengenainya dan apa sebab Unisel melakukan tindakan sedemikian," kata Mohd Jeffri.

6 comments:

Anonymous said...

ini lah konsep pendidikan percuma yg diwar-war kan puak2 pakatan..kelepet duit student seberapa byk yang boleh..bayangkan kalau PR menguasai kerajaan persekutuan berapa byk duit PTPTN yg boleh disebat mereka... masyukkk..pak kayo...hahaha

Anonymous said...

kerajaan yg sering mendabik dada kerajaan yg tercekap,semua perkara dapat diselasaikan dengan mudah.

Anonymous said...

bukankah unisel berkumpulnya penuntut penyokong tegar pembangkang... now you learn the hard fact about the people that you choose... hari ini mereka boleh merompak duit kamu secara senyap tanpa perlu meminta kebenaran, esok lusa apa nk jadi dgn negara? pergilah lg kamu berkokok dijalan sokong segala tok nenek BERSIH... now see... mrk bersihkan juga duit yuran kamu bayar sampai univ kamu berhutang rm15 juta, diulang rm15 juta bkn 15 sen, bkn 15 ringgit dan bkn 15 ribu... ke mana pergi duit yuran yg kamu bayar sampai pihak univ berhutang sebyk ini? ke poket siapa? mrk juga bersihkan duit ptptn kamu... bukankah ramai antara kamu yg nak semua free? inilah nilai PERCUMA yg ramai antara kamu laungkan. SYABAS BUDAK2 UNISEL... BELAJARLAH DARI KESILAPAN INI. mana pergi jaguh demo jalanan kamu?

Anonymous said...

cubaan mengimplimenkan pendidikkan percuma dgn mengurangkan wang saku ditangan!!!

ini langkah pertama!!!

langkah kedua..

duduklah kat mana korang suka..hehehe..

langkah ketiga...korang nak belajar stay...taknak belajar balik kampong jer!!

Anonymous said...

minta adam adli mahasewel bengong tu dtg membantu...setakat ni aku x nampak lagi btg hidung budak bengong tu ngan gang nya....dah mampos ke budak ni???? ari tu kan main lagi melalak...sekarang la masanya nak tunjuk wira ...

Bro Yusri said...

yang UNISEL dgn UNISEL nya ..yang KUIN dengan KUIN nya ... macamana nak jadi lebih baik dari BN pun tak tau la ...

Powered by Blogger.