"BUKAN MELAYU ADA HAK JADI PM.." - DAP DAKWA PENDIRIAN HADI AWANG BIADAP RASIS!!



Kelihatan DAP berang dengan kenyataan secara terbuka Pengasas Kerajaan Perpaduan aka Presiden PAS Hadi Awang yang tegas memberi jaminan Pakatan akan memilih Pemimpin Islam dan berbangsa Melayu sebagai kriteria utama untuk diangkat sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Sambil menafikan ianya dibincangkan menerusi Pimpinan Pakatan, Pengerusi DAP Karpal Singh menyangkal dakwaan MP Marang itu dan menyifatkan kenyataan tersebut bersifat diktator dan anti demokrasi.

DAP dakwa Karpal akan terus memperjuangkan apa yang disebut hak individu sebagai Pimpinan Negara untuk dijulang sebagai PM waimah ianya bukan dari kalangan Islam dan Melayu. 

Beliau turut menganggap Hadi Awang buta perlembagaan dan rasis kerana tiada undang-undang di Negara ini menghalang orang bukan Melayu dan Bukan Islam menjawat jawatan Perdana Menteri

Malah PAS sepatutnya lebih terbuka menerima PM dari kalangan Bukan Islam dan Melayu jika individu tersebut dilihat layak membawa pembangunan di Negara ini dari segala sudut.

Karpal turut mengesahkan pernah membincangkan soal pindaan perlembagaan berkaitan kriteria jawatan PM bersama beberapa Anwar Ibrahim dan ianya bakal mendapat kata sepakat dengan penuh berhemah.

Hadi Awang yang membuat pengesahan tersebut menerusi kenyataan pada Majlis Himpunan Hijau ke Putrajaya baru2 ini turut dilihat bercanggah dengan kenyataan Nik Aziz yang mendakwa PAS tidak menghadapi sebarang masalah jika PM dilantik dari kalangan bukan Melayu.




14 comments:

Anonymous said...

Jika diteliti setiap perkataan dan fatwa oleh puak-puak pas sebenarnya untuk menyedarkan orang melayu islam khusus nya bahawa 'ingatlah pas tidak boleh buat apa-apa, setiap langkah dan corak gerakan dipantau oleh rakan kongsi terutamanya dap.

Bagi pemimpin pas atau pkr mereka tidak boleh menyeru semua orang melayu dibawah naungan mereka dan berkata ' undi lah BN atau UMNO pada PRU13 nanti . Fahami lah melayu puak pas dan pkr , itu lah simbolik bahasa yang mereka gunakan. nak bercakap secara terang hilang maruah parti jatuh harga diri tetapi yakin lah itu kemahuan pemimpin sebenarnya 'UNDI LAH BN DLAM PRU13 NANTI, ingat lah ini fatwa tersembunyi yang tak dapat dikeluarkan dengan kata-kata.

Anonymous said...

Tujuan DAP mewar warkan PM dari bukan Melayu adalah untuk memecahkan lagi perpaduan Melayu, dalam BN PM tetap akan dipegang oleh Melayu kerana dominan parti adalah UMNO, tapi dalam PR yang dominan adalah DAP walaupun MP melayu lebih ramai tapi dalam parti yang berbeza, mengapa perkara ini tidak dijelaskan kepada rakyat, DAP dah nampak jalan mereka untuk ke PM adalah cerah,sebab itulah mereka mewar warkan sekarang ini, tapi PAS dan PKR mamsih dalam mimpi lagi, itulah melayu PR melayu yang buta dan pekak dalam politik tapi teramat celik dan peka terhadap fitnah dan hasad dengki terhadap Melayu dan kaum sendiri.

Anonymous said...

kalau beruk2 tua ni dah berebut jadik PM si anuAAR yu nak letak kat mana?

putrarahman said...

Ubah perlembagaan SEKARANG. Bawa usul untuk memberikan Jawatan PM kepada Orang Melayu Islam.

Anonymous said...

DAP punya plan, bagi Anuar jadi PM dahulu, timbalan PM dari DAP kerana mereka menguasai kerusi parlimen terbanyak.Lepas Anuar mestilah orang dari DAP naik jadi PM .....tak gitu

Ada golongan manusia yang sanggup menukar agama semata-mata agar impian mereka boleh tercapai.. mengapa PM perlu berbangsa Melayu??? Kerana bangsa Melayu semestinya beragama Islam. Tetapi bangsa Cina tidak semestinya Buddha... Maka kita khuatir disebabkan matlamat menjadi PM ada bukan melayu yg sanggup memeluk islam..kita lihat selama inipun PAS bangga apabila bukan islam membaca dan memetik ayat quran serta hadis.. PAS tidak nampak kemungkinan bukan islam mempergunakan agama islam untuk kepentingan diri..

Anonymous said...

Mengapa ada orang Melayu yang mahu menjadi pengkhianat bangsa seperti ini?Bangsa lain berjuang untuk mendapat hak mereka.Yang pemimpin haprak seperti ini mahu memberikan apa yang Melayu ada kepada orang lain.Apa sumbangannya kepada Islam dan Melayu di negara ini?Kalau tidak mahu sokong perjuangan memertabatkan agama Islam dan Melayu,lebih baik pemimpin sebegini tutup mulut.Lagi banyak mereka bercakap banyak kemusnahan akan menimpa Islam ,Melayu dan memporakperanda negara ini.Orang kampung bukan duduk di bawah tempurung lagi.Melalui teknologi ict maklumat hanya terletak di hujung jari Berhentilah bermain api dan serulah ke arah Melayu bersatu dan maju.Tidak da guna memakai nama parti islam tetapi tindak tanduknya hanya merosakkan perpaduan ummah.

Anonymous said...

Pas boleh mengumpulkan seramai mana ahli2 pas dlm himpunan hijau baru2 ini walau hatta 100k sekalipun, tetapi puak2 ini masih takut menikus terhadap dap. Dap hantar karpal singh sorang shj dah cukup utk menutup mulut puak2 ini. Siapa yg berhak memberi kata pemutus dlm pr? Pas, dap atau pkr? Sembang hebat manapun ouak2 pas, mereka hanya diperlukan bila perlu seperti rusuhan n demonstrasi haram atau pun menjaga traffik bila pr membuat ceramah. Tak percaya, tgk unit amal pas akan bertugas bila ceramah pr diadakan. Sedarilah puak2 pas ini. Anda hanya parti tumpangan pkr n dap untuk mendapst undi utk le putrajaya. Walaupun bn/umno tidak perfect, tetapi pr lagi berserabut. - joe kaiser

Anonymous said...

Sedar-sedarlah Melayu Islam bahawa Perlembagaan sesebuah negara boleh diubah apabila dikehendaki oleh Pemerintah bergelar MANUSIA RAKUS kecuali Al-Quran saja tidak boleh diubah walaupun tanda baris.
Fikir-fikirlah...

Anonymous said...

ape le ko ni, kalu nak tukar alquran org dah buat dah, siap dah ditambah surah dah.
yg ditapsir ikut kehendak sendiri pun banyak
memang le ada ulamak yg mampu membantah dan memberitahu yg slah tu, tapi bagi yg jahil dan dok kat area islam bukan mejoriti ko pikir senang ke dorang nak bezakan.
tu sebab ulamak tu keja dia concentrate ngan jaga agama bior umarak concentrate jaga negara.
kalu dok campor aduk, tu yg semua hukum boleh berubah tu.
org yg diberi ilmu agama mencari keuntungan dunia, tu le sejahat manusia.

Anonymous said...

Kita lihat sejarah Nizar dilantik jadi MB perak 4 tahun lalu.Nama saje MB tetapi beliau hanya menurut kehendak DAP yang mengangkat beliau.DAP mahu orang2 Melayu seperti Nizar kerana mudah bagi mereka merampas tanah Melayu.

Anonymous said...

Nanti kalau Pakatan dapat Putrajaya maka ada 2 Perdana Menteri.

Satu: daripada Ketua Umum PKR
Kedua: daripada Mursyidul Am PAS

Bagaimanapun jawatan tertinggi bukan Perdana Menteri tetapi bergelar "MURSYIDUL AM PAKATAN" si Karpal Singh wilchair.

Anonymous said...

Drama PR agar org Melayu undi PAS/PKR...org Cina undi DAP...rakyat Melaysia yg hargai keamanan & kemakmuran mesti menolak PR!!

hangkedee said...

Kembali lah kepakal jalan.Al qurqn dan Hadith.Over my dead body....cakap orang putih mu tak reti ke?

Best Blogspot Templates 2013