Apr 18, 2012

KENYATAAN PENUH HASAN ALI SELAR PEMIMPIN PAKATAN HINA RAJA!!








SAYA ingin mengulas tentang satu berita yang dilaporkan oleh Dr Rahman Kadir, seorang pengamal perubatan tentang  tindakan mengejek dan mempersenda pimpinan Negara termasuk Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan-Sultan dan Yang Dipertua Negeri oleh beberapa tokoh ahli  parlimen pembangkang  ketika  upacara pertabalan Duli  Yang  Maha Mulia Yang  di-Pertuan Agong pada 11 April yang lalu.

Saya menyambut  baik cadangan untuk menubuhkan badan penyiasat bagi menyiasat peristiwa yang mencacatkan upacara pertabalan tersebut sehingga ada pihak mencadangkan supaya ditubuhkan Suruhanjaya Di Raja untuk menyiasat insiden yang berlaku. Ini menggambarkan seriusnya perkara yang berlaku dari kaca mata berbagai pihak termasuk rakyat di Negara ini.

Bagi saya insiden tersebut sekiranya benar-benar berlaku seperti yang dilaporkan adalah sesuatu yang tidak memeranjatkan. Setakat  yang  saya mengenali individu-individu yang  terlibat, mereka memang mempunyai kecenderungan untuk melakukan perkara-perkara  yang sukar diterima akal. Ini mungkin hasil dari desakan parti  yang  mereka wakili dan beberapa golongan di dalam parti masing-masing  yang memandang remeh terhadap Institusi Raja. Saya tidak perlu menoleh ke belakang untuk memaparkan insiden-insiden hitam yang pernah berlaku di Perak dan Negeri Selangor.

Selama ini mereka juga berbicara mengenai ketaatan kepada raja yang memerintah. Jelas daripada insiden tersebut sekiranya berlaku, ketaatan yang mereka laungkan tidak lebih daripada satu pengucapan yang  tidak mempunyai banyak kerti.  Di hadapan masyarakat Melayu mereka berhujah tentang kepentingan institusi raja tetapi yang tersembunyi dihati mereka sebenarnya ialah apa yang dipertontonkan dalam peristiwa pertabalan itu.

Saya dapat merasakan betapa tersinggungnya pihak-pihak yang terlibat yang merupakan golongan  yang  selama ini dimuliakan dengan berbagai cara yang disusun oleh orang-orang terdahulu. Saya juga dapat merasakan betapa kecewanya rakyat Negara ini mendengar tentang insiden tersebut lantaran rata-ratanya rakyat memahami kedudukan Insitusi Raja dalam Perlembagaan Persekutuan serta apa yang boleh dilakukan oleh institusi tersebut dalam menjamin keutuhan negara.

Tindakan beberapa pemimpin pembangkang itu (sekiranya berlaku) sesungguhnya merupakan satu tindakan yang keji dan tidak sepatutunya dilakukan oleh mereka yang dipilih oleh rakyat  yang sepatutnya menjadi juru bicara kepada mereka. Sayangnya semata-mata atas kepentingan politik yang tidak matang maka ahli-ahli parlimen yang terlibat itu sanggup bertindak sedemikian dengan disaksikan seribu tetamu pilihan termasuk wakil-wakil Negara asing.

Jika benar seperti yang dilaporkan, di mana kewajaran ahli parlimen pambangkang tersebut sehingga sanggup memperleceh, memperlekeh dan menghina pimpinan tertinggi negara dan batang tubuh Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan-Sultan dan Yang Di Pertua Negeri. Saya juga tertanya-tanya tentang darjah kesiuman pemimpin pembangkang tersebut  yang  seolah-olah lupa siapa diri mereka, dalam maji sapa mereka berada dan siapa yang memerhatikan mereka.

Saya yakin cuti upacara khas pertabalan telah membuka ruang kepada segenap lapisan masyarakat tua dan muda termasuk kanak-kanak berada di hadapan kaca tv untuk menyaksikan peristiwa yang bersejarah tersebut. Mereka dapat menyaksikan betapa syahdunya majis tersebut. Mereka juga dapat menyaksikan unsur agama Islam yang jelas terpancar dari awal hingga ke akhir di sepanjang upacara pertabalan. Dalam suasana itu tiba-tiba timbul cerita ada dari kalangan mereka yang terpelajar,  terdidik dan ternama melakukan perbuatan sumbang yang sudah tentu mencacatkan upacara yang diadakan dan sekaligus membabitkan maruah negara.

Bagi saya pendek benar akal dan pemikiran ahli Parlimen yang  terlibat. Bagi saya juga golongan seperti ini tidak harus diberi tempat menghadiri majlis-majlis rasmi kerana kegagalan mereka mengawal diri dan menunjukkan  akhlak terpuji standing dengan kedudukan mereka di mata rakyat.

Di sebaliknya, saya menyetujui saranan pihak-pihak tertentu termasuk badan-badan bukan kerajaan dan rakyat yang prihatin untuk menyiasat sedalam-dalamnya peristiwa ini. Saya juga dengan sukacita menyeru supaya insiden ini tidak dibenarkan berlalutan padanya tindakan drastic dari pada pihak  yang berkuasa. Manusia seperti ini tidak sepatutnya menjadi pilihan rakyat.

Saya tidak dapat menggambarkan seandainya ditakdirkan mereka menguasai Putrajaya, bayangkan pajenis budaya yang mereka akan cernakan untuk masyarakat  Malaysia terutamanya di pihak generasi pengganti.  Saya berharap rakyat  Malaysia tidak memperjudikan masa hadapan mereka. Insiden yang dilaporkan berlaku sebenarnya bukan insiden yang isolated, tetapi inilah brand budaya baru yang akan mereka terapkan.

Akhirnya saya mengambil kesempatan ini mengucapkan syabas kepada Dr Rahman Kadir  yang telah menimbulkan perkara ini. Saya percaya atas kesedaran sivik yang tinggi doktor perubatan tersebut telah keluar daripada lingkungan perubatan yang dipertanggungjawabkan untuk memaparkan peristiwa hitam yang berlaku kerana bagi beliau perkara tersebut bukan sesuatu yang kecil dan remeh sebagaimana yang didakwa oleh mereka yang terlibat. Remehkah sesuatu  yang berkait langsung dengan sistem pemerintahan negara? Remehkah insiden yang  berlaku itu jika ditinjau dari sudut keberlangsungan sistem Raja Berperlembagan? Akhirnya remehkah insiden itu untuk dibiarkan berlalu begitu sahaja sedangkan upacara itu adalah sebahagian daripada “the pride of the nation”?

* Datuk Dr Hasan Mohamed Ali, Presiden Jati

11 comments:

Anonymous said...

Kesian Hassan Kayu Jati.
Melolong ke sana kesini nak kutip simpati rakyat terhadap dirinya.
Nak tipu rakyat supaya pergi dengar ceramahnya, maka di momokkan lah tajuk ceramahnya utk selamatkan aqidah.

Melolong kat rakyat kata Jati hanya badan NGO dan tidak berkaitan politik, Tapi hakikatnya, macam orang gila mengutuk parti politik lain.

Mengaku konon perjuangkan islam, tapi hakikatnya diri tu bersifat dengki dan hassad dgn memfitnah Dsai. Kalau si Kayu Jati ni ikhlas memperjuangkan islam, beliau semestinya memdakwa Dsai di mahkamah syariah. Tapi, kerana sifat dengki dan hassad beliau, maka, beliau lebih senang utk memilih utk memfitnah Dsai.

Inilah rupa IBLIS di Hasan Kayu Jati. Dihadapan rakyat mengaku memperjuangkan islam, tapi, tidak berani menegakkan hukum islam.

PAShit said...

wahai anon di atas,

disini aku PAShit cabar kau nyatakan pendirian kau.

Kalau kau tak jawab kau memang pencacai anak haram parti ajaran songsang.

1. adakah kau yakin Anwar Ibrahim ketua pakatan rakyat, yakni ketua juga kepada PAS adalah seorang yang bermoral mulia?

2. Apa pandapat kau tentang kes akidah? adakah ia perkara penting?

3. Apa pendapat kau tentang penjualaqn kalimah Allah? N.Ajis kata kapir boleh guna tetapi Dato Haron Din pula berpendapat gugur akidah jika benarkan kapir gunakan kalimah Allah. Cakap siapa yang kau ikut?

Jgnb jadi mcm pencacai anjing sial Lord Reid yg ckp isu kalimah isu tak penting.

Kpd org mcm Lord Reid ni aku nasihat supaya bertaubat sebelum dia mampus.

Kalau kau tak jawab, aku anggap kau pengecut takde kote.

PAShit

Anonymous said...

kesian kat anon di atas,,,kalau kau org Islam,saje saje kau dpt tambah dosa sebab kau mengutuk dr hasan ali.kalau kau percaya dosa pahala,baik kau mintak maaf dgn dr hasan ali...

ini hanya politik,jgn bersikap angkuh hanya kerana politik

Anonymous said...

anon yg ats sekali tu mulut dh mcm lubng jubo mmgla ckp cm tu..
waoii anon mngkuk dsai yg awak sanjung2 tu mksum sgt ke... udah2laa wlupun bontot ko dh kena suntut ngn pkr tp jgnla kata hasan ali fitnah... kalu ko ckp fitnah bgla bukti fitnah tu... MANGKUK!!!!

kadiak said...

Sabar jangan marah sangat, yg penting kita undi yg paling benar menegakankan kebenaran, jgn maki org, sabar ye, kita akan lihat siapa yg benar dan siapa yg buat fitnah., mohon pada allah mudah mudahan permudahkan negara malaysia khususnye umat islam berpolitik dan jgn biarkan islam diperkotak katikkan, islam melayu dan raja.

Anonymous said...

PENGIKUT PEMBANGKANG SEMUA BODOH BELAKA.. KENA KENCING DENGAN KETUA PKR (PARTI KENCING RAKYAT).. SATU SUDUT TUDUH KERAJAAN MALAYSIA DAH BANKRUPT.. SATU SUDUT LAIN MINTAK PTPN DIHAPUSKAN DAN BAGI PELAJARAN PERCUMA DI PERINGKAT KETIGA (UNIVERISTI DAN COLLEGE) UNTUK SEMUA RAKYAT MALAYSIA.. JADI MANA YANG BETUL. NEGARA. BANKRUPT ATAU KAYA RAYA.. PIKIRLAH SENDIRI YANG MANA BETUL DAN SIAPA YANG DIBODOHKAN..

Anonymous said...

Pemimpin PAS failed math.. Cakap DAP hanya tanding 60 kerusi aje.. Jadi mana boleh nak perintah malaysia.. Jadi hak melayu masih boleh dijaga oleh PAS dan orang melayu PKR.. Kan ke bodoh kenyataan tu.. Macam budak budak buat kenyataan aje.. Dia ingat dia boleh menang semua kerusi parlimen 100%...

Cuba kita andaikan PR menang PRU13 nanti.. Jumlah kemenangan sama macam BN menang sekarang.. kemungkinan besar DAP akan menang KESEMUA 60 kerusi yang ditanding sebab dia akan bertanding dikawasan majority cina dimana kita tahu cina pasti akan undi DAP.. PAS dan melayu dalam PKR pula menang lebih kurang 60 kerusi.. Cina dalam PKR pula menang 20 kerusi.. Bukankah math tu tunjuk cina majority dalam kerajaan PR..

JADI APA AKAN JADI PADA MELAYU.. SEKARANG PUN KITA TENGOK MELAYU DALAM PR NI TERUTAMANYA DARI PAS HANYA JADI TUNGGANGAN DAP DAN PKR SAHAJA.. JADI, FIKIRLAH KITA SEBELUM KITA BERI UNDI KEPADA PR WALAUPUN KEPADA ORANG MELAYU DALAM PR..

Anonymous said...

anak haram org yg diatas dasar anjing pengikut anwar kepala babi.aku sanggup bunuh org yg diatas tu haram jadah

Anonymous said...

anon yang kat atas sekali tu.kalau dah bengap simpan2 lah sikit kelaku jgn lah tunjuk sangat darjah kebebalan ko tu.

kalau dah buta hati memang gitu lah. hasan ali berhujah mengikut pandangan dan lojik akal beliau. yang ko tu bantai hasan ali tu nape. hasan ali adalah MT dalam PR. dia selalu join mesyuarat2 penting. dia tau agenda yang PR rancang. anon kat atas ko sape. klau ko setakat pencacai bawahan ko tak akn kenal sape itu nuar ibrahim. ko tengok orang2 kuat dia suatu masa dulu. semua dah blah. depa dah sedar. tapi pencacai macam ko ni lah selalu dungu dalam membuat perhitungan. bukti dah banyak. ko saje buat tak nampak. kisah kerenah beruk ahli parlimen pembangkang dalam majlis pertabalan ni salah satu contoh. yang tak tahan tu melayu yang kutuk sultan dan raja2 melayu sendiri. dimana jati diri? cina haram jadah tu tumpang lah semangkok. mereka memang pantang menyembah orang yang bukan dari bangsa mereka.bukan kita semua tak tau. mereka ni stay kat negara ini hanya nak kumpul kaya je. ketaatan payah lah beb

Anonymous said...

Baru-baru ni..kat thailand depa sumbat org yg hina raja dalam penjara...takkan Raja kat Malaysia ni dah hilang daulatnya...
DAULAT TUANKU....

PAShit said...

Kepada Anon anak haram di atas sekali,

Dah 2 hari aku tunggu jawapan dari kau tapi hampeh..

memang sah kau bacul pengecut takde kote.

Kau memalukan kaum pencacai2 anjing upahan PR.

Bertaubatlah sebelum korang mampus wahai kaum Nabi Luth.

PAShit

Powered by Blogger.