Mar 31, 2012

ISU PTPTN - ANWAR SOGOK ADAM ADLI BIKIN MAHASISWA JADI PENYANGAK BODOH!!









 Ada orang tanya aku mampukah sebuah Kerajaan di Negara Dunia Ketiga seperti Malaysia memberi biasiswa secara terus kepada kesemua rakyat Malaysia yang melanjutkan pengajian ke IPT? Tak payah buat pinjaman sebab pinjaman ini membebankan.

Ada kawan aku jawab, "Kenapa tak boleh? Kerajaan ada hasil paling tinggi dalam Negara, Minyak. Tiada sebab ianya tidak dapat dilaksanakan."

Ada jadi jawapan paling bangang, "Kalau Kerajaan boleh beri persekolahan secara percuma, takkan budak IPT tak boleh.?"

Nak beri biasiswa dekat IPTA ke IPTS? 
"Dua2 je. Tak ada masalah kalau tak ada korupsi di Negara ini. Mansuh PTPTN segera. Kan senang."

Budak2 IPT dapat pinjaman PTPTN dorg beli apa? 
"Beli buku. Bayar yuran pengajian. Beli buku lagi. Buku bukan murah. Yang dok luar nak bayar sewa rumah lagi. Beli Laptop.......  Beli Handphone. Yang ada kereta nak maintenance lagi. Then macam aku ni ada GF. Nak tanggung dia lagi. " 
Heh?

"Biasa lah tu bro. Budak IPT."

Nak masuk Universiti dengan pakej Biasiswa, pastikan SPM kamu cemerlang. Belajar hingga dapat keputusan 9A ke 13A. Itu dijamin dapat biasiswa.

 Kalau tak dapat, ambil pinjaman PTPTN atau MARA. Kalau tak nak rasa beban bayar balik,  Syaratnya mudah. Score pointer 3.6 n above. Fokus dan rajin belajar. Tak perlu bayar pinjaman. Terus jadi biasiswa.

Nak beri biasiswa bukan tak boleh. Tapi mesti displinkan anak2 muda. Kerana jikalau tidak, kita tidak mampu lahirkan generasi muda yang lebih berdisplin dan berjaya. Ini kaedah yang digunapakai sekian lama.

Ada bertanya kenapa PTPTN semakin ketat syaratnya? Sebab puluhan ribu graduan IPT tak bayar pinjaman. Sampai ada yang kerja di luar Negara terus. Lupa diri berhutang. Salah siapa? Tak takut kah disoal Malaikat maut di akhirat kelak?

Kalau semua diberi percuma, adakah mampu kita kawal biasiswa yang diberikan? 
 
Kemudian? Memberontak bagai orang gila. Disuruh mansuh terus. Jikalau kepala yang manyalak desak mansuh PTPTN ini Best Student tak apa juga.
Ini pointer tak sampai 3.0, tak payahlah jadi pencacai.
 
Malah orang ini pula dijulang dan dijadikan ketua mengheret anak2 muda ke jalanan. Ingat ini Negara apa? Siapa ajar anak2 muda tak hormat pada orang tua. Dek kerana politik, dihina orang tua seperti pencacai. Mak bapa ajar tak nak didengar. Inikah mahasiswa yang kaya dengan ilmu?

 
Belajar rajin2. Bila dah keluar Universiti nak jadi apapun jadilah. Guna Sijil Graduan kamu tu. Dengar pesanan orang tua kita. Tak rugi.


2 comments:

pakwadin said...

Budak ne sekali dengan mak pak dia jenis tak kenang diuntung-

Badri Ruslan said...

bagi den, kalo bagi pendidikan percuma, takut mereka x hargai. barang free mane kite nak jage elok-elok. kalo kite dapatkan sesuatu dengan hasil titk peluh sendiri, kan lebih bermakan(",)

Powered by Blogger.