Dec 10, 2011

MALAY DILEMMA 2ND SEASON - MAHATHIR DAKWA MELAYU BAKAL PUPUS!!?







Bekas PM Tun Mahathir Mohamad semalam telah mengungkap semula kelantangan beliau mengeluarkan buku The Malay Dilemma dengan situasi masyarakat Melayu yang berlaku pada hari ini.

“Bila anda miskin anda akan ada dilema dan bila anda kaya, anda ada dilema yang besar. Saya harus mengakui bahawa saya telah melihat semula The Malay Dilemma. Banyak perkara sudah berubah, jadi kebanyakan perkara yang saya tulis dalam Malay Dilemma yang pertama, mereka akan kata ia sudah tidak relevan lagi,” kata beliau.

“Bagaimanapun ada perkara yang merangkumi dilema baru orang Melayu,” kata beliau ketika berucap melancarkan portal buku elektronik MPH yang akan membawa kandungan buku autobiografinya.

Mahathir yang mengeluarkan buku tersebut pada era pemerintahan Tunku Abdul Rahman menyebabkan beliau dipecat dari UMNO. Namun beliau kembali bersama UMNO setelah dipelawa oleh Tun Abdul Razak.

Dalam buku itu, Dr Mahathir berhujah bahawa orang Melayu ketinggalan jauh berbanding kaum-kaum lain meskipun menjadi kaum pribumi negara ini.

Dr Mahathir dikatakan melaksanakan dasar-dasar yang dicetuskan oleh bukunya selepas menjadi perdana menteri pada 1981 termasuk pelbagai polisi di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Bagaimanapun Dr Mahathir enggan mendedahkan kandungan yang akan dimasukkan dalam bukunya atas alasan “anda tidak akan membeli buku saya nanti.”

6 comments:

Anonymous said...

ini adalah kenyataan paling ajaib di bumi ini,
"mamak bercakap mengenai masa depan orang melayu".
Bukankah orang melayu Pulau Pinang jadi pariaah diperbolakan dan disepak mamak dan mami penang?"

Anonymous said...

Kenyataan awak paling PARIAH!

SyaSya said...

stupid comment org paling atas. tu. untung mahathir nak memperbetulkan orang melayu..untuk dia mengaku melayu...melayu sendiri pon tak mengaku melayu macam org atas skali tu....mmg tak boleh tgk org senang. tula melayu. mcm org kat atas sekali tu...

Anonymous said...

si bodoh kat atas sekali tu makna melayu pun dia sendiri tak tau. Kalau melayu yang dia kata mamak sama mami tu cakap tamil, ugama hindu sama pakai baju dothi sama sari aku percaya.. zaman milenium dah habis 10 tahun ada lagi melayu mentaliti zaman Pak Malau

Anonymous said...

Orang bahlol dan bangak macam orang buat comment di satas tu terlampau banyak mendengar cakap DAPigs dan Anuar Ajuburi- mentality orang macam ni yg akan merosakkan orang melayu.Orang2 macam ini cepat2 pergi mampus lebih baik lagi hidup di dunia ni

Anonymous said...

KOMEN PALING ATAS TU SEBENARNYA KUDA CHINA. SEBAB TU DIA KATA MACAM TU. DIA TAKUT ORANG MELAYU SEDAR DAN BANGKIT,

Powered by Blogger.