Nov 19, 2011

SUKAN SEA - INDONESIA LAYAN MALAYSIA MACAM HAMBA ABDI!!





Sukan SEA yang kini sedang b'langsung di Indonesia pada tahun ini menyaksikan pencapaian Negara kita yang amat memberansangkan.

Akan tetapi, layanan pihak penganjur terhadap pasukan Malaysia memperlihatkan sikap tidak profesional malah semakin melampau.

Pasukan Bola Sepak misalannya diberikan Kereta Kebal bagi sebagai pengangkutan utama  dari tempat penginapan ke lokasi perlawanan. Apabila diselidik, ianya tidak berlaku pada pasukan2 lain.

Belum lagi diambilkira caci maki dan herdikan yang diberikan penyokong2 Negara tersebut malah dari pihak masyarakat sendiri.

Bukankah ianya mencerminkan penghinaan terhadap Negara kita? Puak2 ekstrim sememangnya tidak bersyukur dgn bantuan paling besar yang diberikan Malaysia terutamanya dalamm meningkatkan Ekonomi negara terbabit.

Industri Muzik dan Perfileman sahaja jikalau tiada pasaran di Malaysia, tidak ke mana industri mereka. Malah sehinggakan Artis2 Negara kita tidak ada peluang untuk mendapat layanan seperti mereka.

Malah banyak produk2 makanan juga Malaysia membuka laluan pada 1 tahap yang tinggi buat mereka.

Jangan biadap. Pihak penganjur Sukan SEA mesti memantau dan jangan melampau. Sampai bila hendak kita playsafe dalam isu ini?

15 comments:

Landz Encem said...

jalur gemilang x cukup jalur kat kolam renang, di gelar maling masa nyanyian Negaraku berkumandang, tempat duduk khas TM diambil Spore tapi urusetia Indon halau TM kita cari tempat lain, wartawan TV3 dihalang buat liputan, eh macam2 la.. Indon ni memang x sedar dek untung.. kalau kena tsunami lagi bagus agaknya supaya tahu yg Malaysia ni gak yg paling banyak tolong... dh lh cari mkn kat negara kita... dasar Indon ..emmm

Anonymous said...

TV Malaysia/Astro plak x abih2 tayang citer Indon. Diaorang ni jenis specis x sedar dek untung! Macam sial jer!

Anonymous said...

apa nak heran kelantan , terengganu pun apa kurangnya semangat negara dgn semangat negeri...Indonesia bersukan bersemangatkan negara kita>..kalau naik bas nanti di tahan dan di bakar bas mcm era 80an bas pemain n/sembilan di bakar oleh penyokong terengganu...lupakah kita..kalau setakat Polis punya lori land rover di kelantan boleh di terbalik dan di bakar ,,,itu baru semangat kenegerian meka semangat Negara.. Kita pun tak bersatu melayu berpecah..belah..umno/pas/pkr ada yg bebal masuk dap..cermin diri kita sendiri..

Anonymous said...

Dasar manusia busuk hati memang begitu yang Malaysia dah tahu orng tak suka dok hemoi buat apa, bila orang buat lagu tu nak marah pula. Jalan terbaik jauhkan diri daripada jiran yang macam nie. Jual mahal la sikit, ini tidak dok tadah muka bagi orang kutuk sampai tahap najis tu kenapa? macam takdak maruah je kerajaan Malaysia, hai la labu...

Anonymous said...

di sana pemerintah x da kuasa nak halang kebebasan bersuara semenjak kejatuhan regim suharto..regim sekarang plak bodoh mcm lembu...kita plak dah kena baaling ngan taik, masih juga terhegeh hegeh nak menjalin tali persahabatn ...saudara serumpun la, saudara se agama la...nak buat mcm mana??? najib & his ancestors were from there, rais yatim & his ancestors were from sumatera....muhyidin???

Anonymous said...

Kalau kau nak tahu orang Indonesia paling marah kalau diorang di panggil INDON dan bukan Indo. Panggilan Indon itu macam orang India dipanggil Keling.

Aku dah lama panggil orang Indonesia INDON. Jadi daripada hari ini kita panggil `Indon'.

Anonymous said...

la....kereta kebal tu elok la...kang habis kena baling batu kalau naik bas. Janji kita menang bola...Mat indon memang bodho...biar dia terjerit2 sorang2 hehehe

Anonymous said...

http://id.wikipedia.org/wiki/Sentimen_anti-Malaysia_di_Indonesia baca di sini salah sebabt indonesia anti sama malaysia ... semestinya kita tahu apa jawapannya harap ada pehak yang ternagkan dan war2kan

rakab said...

Memang bangsat laa indon tuu..
tak ada semangat kesukanan langsung..!

Tiap-tiap gelanggang apa acara pun, team Malaysia kena 'booo'.

sakiiitt tol hati aku..!!

oRang kAmpong said...

utk pengetahuan korang bangsa INDON ni merupakan satu bangsa yg lansong xdak bolih di buat baik kerana mereka mempunyai sifat mcm org PAS.1.BIADAP. 2.KURANG AJAR. 3.XMENGENANG BUDI. 4. MAKAN TUAN.5.SUKA BALUN BINI ORANG. 6. DUNIA DAH IKTIRAF BANGSA MEREKA MERUPAKAN BANGSA YG PALING KUAT X MENIPU DLM DUNIA NI.CINA PON KALAH BRO

ahlee said...

Bibik ku masih MEMBUTUHKAN aku dong katanya bagaimana ya?

Anonymous said...

Kaubutuhkan balik aje bibik kau tu!

Anonymous said...

rata2 rakyat indon sudah kerasukan iblis hanya krn sikap yg suka syak wasangka terhadap sesama tetangga. jgn pelik dgn sikap orang indon yg macam tu krn kebanyakan mrk kurang terpelajar & mudah dipengaruhi oleh berita /khabar angin, kisah hantu, bomoh/pawang/dukun & selalu mahu hidup bergelandangan tanpa mahu merubah nasib dgn MENJADI SEDIKIT CERDIK!!! SESAMA MRK PUN BERBUNUHAN SELALU WALAUPUN SBB PERKARA YG KECIL!!

aku tahu sbb aku pernah ada 4 orang 'bibik' & semuanya menceritakan masalah yg sama & yg bermacam2...
datang ke malaysia krn kekangan hidup, disiksa suami, anak digadai, nak tebus rumah, mahu tebus sawah, ibu lumpuh sbb bapak terajang, anak2 sakit & cacat sbb dibomohkan!..macam2 kisah sedih dari bekas bibik2 aku... yg last sekali nak balik ari tu aku bekalkan doa2 dari Ayat2 Suci AlQuran sbb dia kata tuan tanah dia kuat main bomoh sampai anak lelaki dia umur 16 thn 'ditawan' & dinikahkan dgn anak pompuan tuan tanah tu umur dkt 30 tahun sbb dah mengandung ntah dgn sapa! aku suruh dia tebus balik anaknya, byr balik duit nikah 1setengah juta rupiah!! dia balik dgn 20juta rupiah!! (baki RM5000lbh lps tolak hutang2 dia kerja 1setengah tahun. hrp2 dia selamat dgn suaminya yg bodoh2 alang & buta huruf mcm dia jugak...

Anonymous said...

rasanya kejaan kita memang terlalu berlembut, tp hubungan sesama melayu dgn indon memang x bole diputuskan....Malaysia dan Indonesia memang bersaudara, so, cuba fikirkan adakah kita patut putuskan hubungan sedara disebabkan perkara yg simple begitu, sedangkan pihak yg ingin melihat kita bermusuhan sedang tersenyum dan sedaya upaya memutuskan silaturrahim antara 2 negara.Mukin pihak ketiga tahu rakyat negara kita x mudah melenting sebaliknya rakyat indon yg mudah diracuni....Kesimpulan pendapat saya, PM kita kena jelaskan isu lagu negaraku tuu...ciptaan lagu perak lebih awal dr ciptaan lagu indon, jadi cuba jelaskan sejelas2nya berkaitan hal tersebut supaya kita x bergaduh.....amacammm!!! rasanya, kalau kita marah x tentu hala, itulah yg diinginkan oleh mereka!!!(sekadar pendapat)...

Anonymous said...

Semua Indon yg ada di Malaysia....sila balik negara lu la!Berambus....balik!

Powered by Blogger.