Jun 23, 2011

ASTRO CALAR MARUAH KELUARGA P.RAMLEE!!?





Agaknya menjadi 1 trend masyarakat Malaysia. Pada awal kemunculan sehingga tahap klimaks, pemujaan terhadap Artis tanah air mengalahkan Dewa, namun akibat kesilapan kecil yang menjadi lumrah manusia, Artis terus dilupakan dan terbiar seperti peminta sedekah. Terpaksa menunggu sehingga menghembuskan nafas terakhir, baru dipuja semula. Pada masa itu, tiada apa lagi yang istimewa. Hanya tinggal sisa2 karya agung buat masyarakat Malaysia. Begitulah insan bernama P.Ramlee. Walaupun Kerajaan Malaysia sentiasa memberi penghargaan kepada beliau sekeluarga, namun ada juga beberapa Syarikat Rakaman dan Penyiaran Swasta yang mengambil kesempatan menyiarkan semula karya Agung P.Ramlee tanpa sebarang kebenaran mahupun royalti terhadap waris beliau. Hasil karya P.Ramlee apabila ditayangkan di kaca2 televisyen, terlihat jelas kualiti yang tersendiri terutamanya Filem2 dan lagu2 beliau. Namun, keluarga P.Ramlee terus diketepikan mereka. Tiada sebarang royalti. Malah tidak dihormati langsung. Seolah2 P.Ramlee tiada waris. Walhal beliau masih punyai menantu dan cucu2 yang masih hidup. Kenapa mereka tidak dibela? Kenapa Syarikat2 Penyiaran Swasta sepeti ASTRO tidak pernah memberi royalti kepada waris Seniman Agung tanah air ini? Apa guna diagung2 kan insan bernama P.Ramlee akan tetapi waris2 P.Ramlee tidak dihormati? Melayu CinDia menyokong penuh usaha anak2 Allahyarham Nasir P.Ramlee yang mahu menuntut royalti terhadap setiap karya yang disiarkan Syarikat2 Penyiaran Swasta. Sekurang2 nya, nasib mereka terbela. Sungguhpun di saat2 akhir pemergian P.Ramlee, beliau dilihat seperti sampah, Alhamdulillah, cucu2 beliau begitu cekal untuk terus memertabat karya yang menjadi modal menaikkan rating syarikat2 sebegini. Teruskan perjuangan. Melayu CinDia sentiasa menyokong penuh usaha sebegini. Namun, Jutaan Terima Kasih buat Syarikat2 Seni yang terus menjulang karya insan bernama Tan Sri P.Ramlee.




15 comments:

Anonymous said...

Tetapi kita kena ingat satu Bro yang si P.R nie pernah hidup kaya raya zaman yang mana org melayu banyak hidup susah masa tu, So apa nak di kesian kan, kita sendiri pun tak pernah merasa kekayaan yang dapat pada masa tu. ENJOY kuat sangat. dan tak nak suruh anak2 belajar tinggi2,

BUJANG SENANG said...

mereka nk untung sendiri...jom join http://www.antirepublik.blogspot.com

Anonymous said...

Anon pengkomen pertama...sungguh lancang mulut mu yg tak berinsuran tu...apa bukti ko ada nak kata P.Ramlee kaki enjoy? kalau takde baik ko diam ajer..Apa bukti ko ada yg P Ramlee kaya raya ketika org Melayu semua miskin? Dia pun cuma makan gaji dengan Shaw Bros...Apa bukti ko ada yg P Ramlee tak suruh anak2 dia rajin belajar? Dah zaman tu memang peluang nak belajar tinggi2 terhad...Pikir la dgn kepala otak jambul ko bukan dengan kepala lutut!

Diyana said...

Mamat/minah yg komen first skali:

Kalo pun dia kaya raya itu disebabkan hasil usaha dia, peluh keringat dia, perahan idea dlm kepala hotak dia....kalo betul dia kaya then dia berhak utk dpt sume tu....dh org lain x sekreatif dia, x seuntung dia, maka terserah la pada rezeki yg Tuhan dh beri tu...atok nenek aku pun susah jugak, tp awat diorng x dengki pun dgn PRamlee ni? utk bayaran royalti, itu adalah hak anak-beranak PRamlee...dh karya bapak diorng, mmg patut dibayar kalo dh disiarkan, bayaran tu nk pergi ke mana tgk la pulak wasiat or hukum fara'id yg ada....itu pun susah nk pk ke? argument sekarang adalah hak bayaran royalti, bukannya hak org dh mati....nampak sngt ko pikir ngan kepala lutut kan...ish ish ish....dhla nama pun takut nk tulis....

HAS67 said...

Kepada komenter Anon pertama :
Kepala bisul betul laa ko nie...
Cakap jgn sebarang !! P.Ramlee tu la
yg kite kata 'Wali Seni'....setiap
karya beliau baik lagu atau filem bukan sebarangan !! Cuba buka yuotube dan cari 'çeramah' oleh Ustaz Kazim Elias...[artis m'sia]
Bangang ko nie...

YB Raz said...

anon pertama tu pencacai pembangkang..tu sebab otak tak betul.

astro tu sapa boss dia? biasalah orang melayu sekarang dah kena tindas kat tanahair sendiri.

Lan Balun said...

anon pertama, sayang lu mengaji tinggi2 tp akai dok kt basement. cakap tadak bukti. kalau kt mahkamah confirm tak laku. aku gerenti masa p. ramlee hidup, lu belum jd benih lg. jauh sekali nk rasa kehidupan masa p.ramlee hidup tu. kalo kenal p.ramlee stakat dr baca majalah, tgk tv dokumentari, jgn pandai2 nk bg hujah.

matpanah said...

Salam,

Allahyarham P.Ramlee mmg memperolehi pendapatan lumayan semasa zaman kegemilangannya - waktu di Singapura. Dia menerima gaji tertinggi, jauh lebih tinggi drp pelakon lain. P Ramblee dikatakan pernah dibayar sehingga RM30,000 (pukal). Rujuk buku Gagak Dirimba, SN Abdullah Hussein.
Tetapi ada faktor lain yang menyebabkan Allahyarham tidak mewah. Dia terlalu pemurah. Terlalu mudah mempercayai orang yang datang meminta bantuan. Dan di rumahnya sentiasa ada orang menumpang - ramai. Rujuk buku mengenai Allahyarham yang ditulis oleh pembantu dan adik angkatnya, Ramli Ismail @ Ramli Kecik.
Lagipun harus diingat, semasa P Ramlee dan kawan-kawannya berhijrah ke Studio Merdeka, industri filem Melayu mula meniti hari-hari murungnya...dan menjelang penghujung usianya, Allahyarham bergelut untuk terus menghidupkan industri filem Melayu yang pudar sama sekali.

Tkasih

Anonymous said...

Karyanya pun banyak ciplak ini diakui oleh Aziz satar. Dia memang kaya masa tu, kalau nak bagi royalti bukan dengan dia tapi dengan Shaw bros, Dia hanya berkerja. Ada paham semua.........

Anonymous said...

Kurang ajar punya Anon meroyan, lu ingat zaman P. Ramli seperti zaman sekarang kah, bayar pelakon sampai juta-juta, kalaupun Ramle kaya waktu itu tapi dia cuma kaya karya tetapi bukan segi wang ringgit mahupun harta kerana yang kaya wang ringgit adalah orang-orang cina dan india pukimak.

Anonymous said...

Dulu rm10 ribu pun banyak sangat dah, silap sendirlah apasal tak pandai menyimpan, Aku tak sokonglah kerajaan nak beli filem dia tu dari shaw brot. buang duit, enjoy kuat sangat tu lah jadi nya

nAr said...

perkenalkan saay warga negara Indonesia.
saya sangat menyukai seluruh karya-karya Beliau.
saya lahir jauh setelah Beliau meninggal.
sangat ironis kalau ada warga negara Malaysia yang tidak menghargai karya-karya Beliau.

terlepas dari komentar Anda yang "kurang pantas" tersebut, saya tetap berpendapat bahwa Beliau adalah LEGENDA yang tida gantinya sampai kapan pun juga.
sampai saat ini & mungkin sampai akhir hayat, Beliau tetap "hidup" di hati saya.

seandainya waktu bisa berputar mundur, saya ingin hidup dizaman Baliau berkarya & berada disampingnya.

nAr said...

perkenalkan saay warga negara Indonesia.
saya sangat menyukai seluruh karya-karya Beliau.
saya lahir jauh setelah Beliau meninggal.
sangat ironis kalau ada warga negara Malaysia yang tidak menghargai karya-karya Beliau.

terlepas dari komentar Anda yang "kurang pantas" tersebut, saya tetap berpendapat bahwa Beliau adalah LEGENDA yang tida gantinya sampai kapan pun juga.
sampai saat ini & mungkin sampai akhir hayat, Beliau tetap "hidup" di hati saya.

seandainya waktu bisa berputar mundur, saya ingin hidup dizaman Baliau berkarya & berada disampingnya.

Anonymous said...

perkenalkan saya warga negara Indonesia.
saya sangat menyukai seluruh karya-karya Beliau.
saya lahir 1 tahun setelah Beliau meninggal.
sangat ironis kalau ada warga negara Malaysia yang tidak menghargai karya-karya Beliau.

terlepas dari komentar Anda yang "kurang pantas" tersebut, saya tetap berpendapat bahwa Beliau adalah LEGENDA yang tida gantinya sampai kapan pun juga.
sampai saat ini & mungkin sampai akhir hayat, Beliau tetap "hidup" di hati saya.

johnny goodbye said...

perkenalkan saya warga negara Indonesia.
saya sangat menyukai seluruh karya-karya Beliau.
saya lahir jauh setelah Beliau meninggal.
sangat ironis kalau ada warga negara Malaysia yang tidak menghargai karya-karya Beliau.

terlepas dari komentar Anda yang "kurang pantas & uneducated comment" tersebut, saya tetap berpendapat bahwa Beliau adalah LEGENDA yang tida gantinya sampai kapan pun juga.
sampai saat ini & mungkin sampai akhir hayat, Beliau tetap "hidup" di hati saya.

Powered by Blogger.