Feb 16, 2011

ISU INTERLOK - PRESIDEN MIC BERI AMARAN !!





Presiden MIC Datuk G Palanivel meminta semua pihak berhenti membuat sebarang kenyataan berhubung buku teks Interlok sehingga panel bebas mengkaji bentuk pindaan yang sesuai mengenainya. Panel itu yang ditubuhkan Kementerian Pelajaran dan dianggotai lapan orang yang terdiri daripada pakar bahasa, ahli akademik, sasterawan, wakil Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta wakil masyarakat India, akan mula bersidang esok.





Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas tindakan 59 orang, termasuk anggota Hindraf dan Parti Hak Asasi Manusia (HRP), yang menaiki kenderaan secara konvoi di empat negeri bagi membantah pengunaan novel itu sebagai buku teks komponen sastera (KOMSAS) bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia di Zon 2 iaitu di Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor dan Negeri Sembilan. Bercakap kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat pertama ahli Majlis Tertinggi Pemuda MIC Kebangsaan Palanivel berkata:

"Jadi biarlah versi yang sudah disunting ada. Apabila yang sudang disunting ada, saya akan tengok edisi pertama dulu...selepas itu saya boleh membuat apa-apa kenyataan."

Palanivel yakin ahli akademik, penulis novel dan pakar-pakar yang terlibat dalam panel bebas itu akan meneliti buku itu dengan terperinci dan dapat mencapai suatu keputusan menang-menang yang akan memuaskan hati semua pihak. Palanivel berkata Kementerian Pelajaran telah menghentikan penghantaran bekalan novel itu untuk dijadikan KOMSAS untuk pelajar Tingkatan Lima di semua sekolah di ketiga-tiga negeri terbabit.


8 comments:

uban_puteh said...

INTERLOK - Tak ada apa yang wajar dipolitikkan..Hadirnya polimik hanya kerana hilang sudah kesepakatan dikalangan orang Melayu. Kerajaan tersepit kerana hilang kesepakatan itu. Saya yakin tindakan kerajaan tidak akan terjadi seperti sekarang jika kesepatakan yang kental kekal berada dan digenggam oleh semua orang Melayu. Tak akan berani KAUM yang asalnya PENDATANG mengaum jika orang Melayu faham erti kuasa politik.

Anonymous said...

Ikhlas dimohon, jika tak berkenan dgn isi buku itu, usah digunakan drp diubah2 tanpa maruah demi kepentingan puak2 bodoh. Ambil / tukar dengan novel lain shj weh.............

Anonymous said...

Dah melampau!!!!!!tengoklah esok2 nama Tg Keling, Kg Keling, kuih Telinga Keling pun akan di jadikan isu oleh puak2 haramjadah tak mengenang budi ni......CELAKA NUAR BERAHI...NI SUMA ANGKARA KAU!!!!!!!

ajai62 said...

Assalam Bro

Tukarlah apa pun perkataan dan makna tetap tak berubah. Pusinglah selagi boleh pusing tenguk warna kulit pun dah tahu....

Anonymous said...

Salam

MIC dengan pendirian kaum India
MCA/Gerakan senada kepentingan cina
DAP memang babi lurus meyondol dengan najis mereka

Persoalannya ialah, UMNO tidak tegas dengan kepentingan Melayu sehingga tunduk lemah melutut dengan kompenen BN MCA, Gerakan dan MIC

Sampai Melayu UMNO harus menjadi pondan dan dayus?

Semasa ada kuasa inilah , kita harus senada dan tegas tanpa rasa takut akan kehilangan undi, malah umni Melayu akan bertambah dengan pendirian yang jelas dan tegas

Bukan seperti MDN hishamudin yang lembik melutut kepada cina isu keris dahulu

.....ceh pondan betul

Anonymous said...

kau orang suruh saje Pak Lah jawab. Ni lah punca nya nak telus sangat. Kalau tak didunia, akhirat nanti jawablah. mana mau lari....
Pantang kena jet sikit, semua bagi kat orang. Hang kaya boleh la. Kami yang miskin ni, kalau dok bagi kat orang, apa yang tinggai. Tak kan nak jadi gerila kut.

Anonymous said...

selagi melayu bercakaran..selagi itu la kepala akan dipijak...

Anonymous said...

Alangkah bagusnya kalau semua melayu ada kesedaran macam ini.. Tapi masalahnya macamana nak buat melayu dalam PKR dan PAS sedar akan benda ini..

Pasal interlok.. apa cerita sebenarnya.. kalau setakat ada perkataan pariah sahaja dan ianya betul, maka tak perlulah kaum india kat malaysia nak marah.. ini fakta sejarah dan tak sepatutnya nak marah atau ubah..

Kita tengok contoh orang jepun sekarang ni.. golongan remaja mereka sangat marah sebab sejarah jepun mengenai perang dunia dulu telah diubah supaya nampak jepun tu baik.. mereka ini boleh menerima kenyataan yang datuk nenek mereka ni adalah penjenayah perang pada masa itu..

Juga, kita tengok orang Australia.. mereka ini adalah asalnya orang jahat (covict) dari Britain yang telah di buang negara ke bumi Australia pada masa itu.. generasi sekarang tak ada pun nak ubah sejarah pasal benda itu.. In fact diaorg ni siap buat museum pasal asal usul mereka.

Kalau diperhatikan, kedua dua negara ini adalah sekarang negara yang maju walaupun latar belakang mereka tak lah bagus sangat..

Jadi, kalau India di Malaysia memang datang dari golongan ini, kenapa nak ubah sejarah... Pariah pun adalah mengikut kasta di india dan bukan kerajaan Malaysia atau UMNO yang buat.. Tapi kalau tidak benar, maka wajarlah ianya di ubah.. Hanya ketulusan dari warga India yang dapat menjawab mengenainya..

Powered by Blogger.