Dec 29, 2010

SUK SELANGOR - HASAN ALI DALANG P'LANTIKAN KHUSRIN ??





Pelik tapi benar. Perlantikan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Mohd Khusrin Manawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor telah menyebabkan ramai pemimpin Pakatan Selangor mengamuk bagaikan histeria. Sungguhpun telah diperkenan Sultan Selangor, masih ada suara2 sumbang dari Pemimpin Kerajaan Negeri yang tidak berpuas hati dengan perlantikan tersebut. Apa yang digeruni sangat?




Seperti yang umum ketahui, Khusrin merupakan individu yang tidak bersetuju dengan pelbagai pendekatan yang diketengahkan Kerajaan Negeri terutamanya dalam perlaksanaan dasar2 Islam yang ternyata hanya gimik politik semata2.

Selain itu, beliau juga antara individu yang lantang bersuara menempelak Kerajaan Negeri merobohkan beberapa rumah Ibadat terutamanya Surau dan Kuil India dan dalam masa yang sama, menaiktaraf Gereja2 di Selangor tanpa terhad. Beliau juga tidak berpuas hati dengan Kerajaan Negeri yang membiarkan orang2 Politik menyalahgunakan Rumah Islam untuk agenda politik peribadi terutamanya di kalangan ahli2 politik yang bukan beragama Islam.

Beberapa persoalan timbul di minda beliau baru2 ini apabila fungsi Exco Agama, Dato' Dr. Hasan Ali seolah2 diperkecilkan Kerajaan Negeri. Hasan Ali dilihat tidak lagi berfungsi sebagai Exco setelah Kerajaan Negeri seolah2 memboikot ADUN Gombak Setia ini yang juga seringkali mengkritik beberapa isu terutamanya melibatkan perlaksanaan dasar Islam di Negeri tersebut.

Ini yang sebenarnya menggusarkan Kerajaan Negeri pimpinan Khalid Gagap. Beliau khuatir beberapa usaha penyelewengan akan disekat SUK Selangor. Malah apa yang lebih menakutkan, Khusrin akan menjadi pemantau segala rancangan jahat Khalid Gagap dan akan melaporkan kepada pihak bertanggungjawab jika terdapat unsur2 yang mencurigakan.

Sebenarnya perlantikan Khusrin adalah tepat kerana anya direstui Sultan Selangor. Kerajaan Negeri tidak perlu menggelupur dengan perlantikan beliau kerana rekod Khusrin amat bersih dan beliau berlatarbelakang dalam bidang Agama yang sewajarkan didokong Kerajaan Pakatan. Benarkah?


Post by... Melayu CinDia

14 comments:

Anonymous said...

Perlantikan kusrin sebagai SUK selangor ... Apakah mengikut perlembagaan ke? .... dimana prinsip "Ruler in Council" ... Raja bertindak atas nasihat MB & exco semasa (Kerajaan PR)..... banyak pelik mainan politik sekarang ...

Dulu peristiwa rampasan kuasa MB Perak melalui penglibatan Istana Perak ...

Gelagat raja-raja Melayu yang sumbang meng"anak-emas"kan UMNO dan meng"anak-tiri"kan yang bukan UMNO amat "memakan hati" dan "pendam perasaan" oleh setiap golong rakyat ..... rakyat semakin juak...

JIka Istana dibawah telunjuk UMNO, jentera kerajan didalam kuku besi UMNO, ... tenangkah jiwa Melayu Bukan UMNO & rakyat jelata yang lain yang terpinggir ini?

Apakah tidak mungkin luah hati mereka akan berlaku secara tsunami lagi dalam PRU13 nanti?

Anonymous said...

Mana ada dalam Perlembagaan Negeri Selangor lantikan SUK mesti dapat perkenan Sultan. Ia mesti dapat perkenan Exco dahulu yg dipengerusikan olih MB. Sultan kecuali bab agama yg khusus dibawah bidang kuasanya, mesti menurut perintah dan cakap MB. Dalam bahasa undang2, 'must act on the advice of the MB'. Soalan: macam mana Sultan bolih perkenan Kusrin jadi MB sedangkan MB tidak dimaklumkan dan belum menasihati Sultan. Ohhh!! ini kerja Umno. Patut tak ikut perlembagaan. kannnn???

Sebelum SUK memulakan tugas, ia mesti angkat sumpat depan MB dan bukan depan Sultan. Kalau Exco Kerajaan Negeri Selangor tak terima Kusrin sebagai SUK, yg berlagak sebagai budak pejabat dan barua Umno, tiada siapa yg bolih paksa.

Anonymous said...

Woi anonymous bodoh, perlantikan SUK adalah di bawah bidang ukase Kerajaan Persekutuan la bangang...kau ni tak sekolah ke? Kenapa Khalid Gagap n the geng takut sangat? Ikut suka KSN la nak lantik siapa...ikut hirarki mmgla kusrin tu layak..dia dah JUSA C, terusla dapat A..lain kali kalau x tahu, belajarla bangang...

Anonymous said...

Anon 29 Dis 1.50PM & 1.52PM memg BONGOK nk MAMPOS...Brcakap konon2 bunyi cam org trpelajar tp amat MALANG, TIPIKAL !!!

Labu, Oooooo Labu...Dasar penjilat KAFIR HARBI..hehe.

Anonymous said...

anon 1:52 belajar fakta dari juak PR yg main belasah je undang2..
ekut mane yg menyebelahi dorang jer..
yg pengikut sengal iye kan aje ape pemimpin dorang cakap...aduuhhh
bijaklah berfikir dan buat keputusan ....sebelum bercakap wahai rakyat malaysia...

Anonymous said...

to anon 1.50 & 1.52 pm...

lain kali pi baca buku undang undang tubuh negeri selangor dulu ye...baca bagi faham...baru boleh cakap...jgn smpai org nampak level ke bebalan otak udang ngko tu....bodohhhhhh!!!!!

Sudir said...

Sebenarnya apa yang Sultan tak suka adalah DAPig komunis tu. Bukan sebab PKR atau PAS.. Dah terang-terang DAP tu komunis napa ko nak sokong jugak berpakat ngan diaorang.. Kan dah kena dah.. Dah la jadi kuda tunggangan DAP..

zethro said...

Wahai anony2 puak pembangkang di atas(1.50 & 1.52),

Janganlah berckp hanya dgn mengikut perasaan. Betulkah dlm Perlembagaan Negeri Selangor tiada menyebutkan mengenai perkara2 tersebut? Sekiranya tak tahu, buat saja tak tahu. Tak payah nak tunjuk berlagak pandai mcm pemimpin2 Pakatan Rakus yg anda kasihi. Saya rasa anda byk membaca dan mengikuti perkembangan2 terkini tetapi hanya dr sebelah pihak saja. Mungkin juga anda pernah membaca mengenai Perlembagaan Negeri Selangor ttp yg telah diubahsusai oleh puak Pakatan Rakus sekiranya mereka dpt ke Putrajaya kelak.

Bila masa pula Raja2 Melayu di bawah telunjuk UMNO? Anda ada buktikah? Inilah sikap puak pembangkang dr zaman dulu sampai kini yg masih tak faham peranan Raja2 Melayu yg 'above politics'. Raja2 Melayu berperanan mempertahankan kedaulatan Melayu dan agama suci Islam itu sendiri dgn melantik individu2 tertentu dlm organisasi kerajaan yg dirasakan boleh mempertahankan keistimewaan org2 Melayu dan kesucian agama Islam. Kuasa Raja tidak menyebelahi 'any politic interests' tetapi pihak pembangkang mmg selalu suka mengaitkan institusi diraja dgn politik2 mereka yg kotor.

To Live Again said...

Kepada anon December 29, 2010 1:50 PM dn
anon December 29, 2010 1:52 PM

Kalau nk berdebat 2 guna la nama btl..Br nmpk b ertanggungjawab..Ni apa anon2 suma ni..Bacul ke ape..

Sdh btl aku dgr cerita penlupur lara ko konon Raja2 melayu menganatirikan korang hahahha..Dh ketuanan melayu pon korang nk hapus mmg la Raja2 melayu marah!

Ko tau x SU mana kerajaan negeri x kira la bn or pr ada gomen servant yg dilantik SPA..

Ko tau x apa 2 SPA..SPA 2 adalah SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM..Biala mana2 badan berstatus SURUHANJAYA sm spt suruhanjaya pilihan raya..suruhanjaya syarikat, suruhanjaya koperasi dll adalah adalah badan bebas yg dikepalai oleh DYMM Agong dn Raja2 Melayu..Baginda MENURUNKAN KUASA PENTADBIRAN kepada PM selaku mamanda PM@Bendahara untuk menjalankan pentadbiran..PM pon tyertakluk di bwh Tuanku tau x!

PM plak menurukan kuasa kpd KSN@ Ketua S/U NEGARA untuk melantik mana2 kakitangan awam untuk menajalan kerja untuk badan2 di bwh kuasa kerajaan perseketuan..So x slh la Khusrin di lantik oleh KSN..Mmg khalid n da geng x blh ckp ape pon..

Jgn nmpk suma perkara dr segi politik je..Kalau tgk dr segi politik cm ni lajadinya..Konon istana nk rampas kuasa la..Ptuuiii..

Ingt pentadbiran kerajaan mcm pentadbiran parti politik ke? Jwrtn yg xde dlm perlembagaan pon dilantik sndiri..Dh la org 2 plak berkuasa pilih JAMBU2 yg dia suka

Anonymous said...

hehe ...anon anon pr sumer....ss lantikan pusat...yg bayar gaji pusat...yg ader kuasa pusat....korang diam je arrr...kau buat arr stakat kuasa yg ader kat negeri kau tu....jagan nak meroyan plak...hehe.....

Anonymous said...

wahai anon anon tak payah lah nak beri keterangan undang undang pada mereka yang bingai bahalul al tolol tu buat penat je biarkan mereka saja kita semua dah tahu fikiran mereka kepala mereka semua nya dokkat buntut taik tu sebab tu mereka semua macam taik dan lebeh lagi macam ulat taik dibenci semua orang kita tunggu dan lihat apa reaksi mereka nati kita tunggu 3hb januari 2011 nanti kita tengok sama ada suk yang baru mereka nak buat apa kalau mereka berani cuba lah alamat nya mereka mencari dan mencari apa yang mereka cari nanti takut tertanggal gigi gigi mb selangor dan pengikut-pengikut nya kita sama-sama lah tunggu dan lihat drama yang amat menarik lebeh baik dari drama the untold story of......

Anonymous said...

KSN berhak cadangkan nama pegawai persekutuan untuk perkhidmatan negeri. Kerajaan Negeri juga berhak terima atau tolak percalunan. Kemudian atas nasihat MB (setelah persetujuan majoriti Ahli Majlis Mesyuarat Negeri-Exco) dibawa untuk perkenan Raja.

UMNO/BN kata: Sistem Demokrasi berparlimen, Raja berperlembagaan ..

Setiap pegawai awam persekutuan menjawat jawatan negeri, dibayar oleh Kerajaan negeri masing-masing. .. seperti SUK, Pegawai Kewangan Negeri, Penasihat Undang-Undang,Pengarah JPS, Pengarah JKR, Pengarah Perhutanan, dll....

Apakah diselangor, UMNO/bn tak berapa minat kepada Sistem Demokrasi berparlimen (keputusan Kerajaan majoriti), Raja berperlembagaan ( amalan & kedaulatan undang2 dalam perlembagaan) .... ..

Dilihat rakyat semakin banyak & jelas .. buktinya ... malpractice, irregularity, power abuse, corrupt, unfair, injustice dalam "TADBIR URUS KERAJAAN PUSAT" PIMPINAN UMNO/BN SEKARANG!

memberi nasihat salah atau manipulasi institusi istana dalam politik kotor sekular elit UMNO .. amatlah menjijikkan.. dalam sejarah istana melayu moden ... seperti ramainya watak patih kerma wijaya, raja mendaliar, si kitol, pegawai pengampu,..dalam legenda kehancuran kesultanan melaka dulu...

Tragedi rampas kuasa diPerak & gelora Istana-Kerajaan Negeri pilihan rakyat sekarang, serta berpandukan al Quran & al Hadist, "Patik pacal yang hina pohon derhaka, tuanku!"

"Pohon tuanku menghadap pandu kepada alQuran & al Hadist yang sebenar-benarnya untuk melayari keadilan, semoga rakyat terjauh dari kesesatan, dan besarlah hati patik menjunjung kasih kepada tuanku semula"

Konvensyen Raja-Rakyat Melayu yang pernah diucap oleh Laksamana Bentan: "Raja Adil disembah, Raja Zalim disanggah"

melor45 said...

Raja Melayu dan UMNO saling bersandaran,salah satu runtuh,kedua-duanya akan jadi susah dan bengong.Raja adil rajah disanjung ,raja zalim akan disanggah.

sasha said...

Tak ada apa yg salah mengenai perlantikan SUK Selangor yg baru..

Apa yang nak takut sangat kalau kerajaan negeri memang mengamalkan pemerintahan yg telus dan adil..

Macam takut aje nanti semua program diketahui SUk dan dihebahkan sekiranya tidak mengikut peraturan..

Tapi percayalah, yang tak setuju sebenarnya ialah DAPig sebab Muhammad Khusrin adalah pemimpin Islam yang tegas..

Tapi kalau tengok, orang orang DAPig ni buat bodoh aje...yang bersuara ialah melayu melayu anjing kepada DAPig ni...memang dah jadi kuda tunggangan...

Orang DAPig memang cerdik. Dia takut nak cakap pasal Raja atau Sultan ...tapi dia suruh anjing anjing ni menyalak kepada Sultan supaya rakyat memerangi institusi raja dan tercapailah cita cita orang DAPig..

Pemimpin melayu dlm PKR dan PAS memang bodoh dan hampeh!!!

Powered by Blogger.