Dec 13, 2010

ROBOH SURAU - ADUN RAWANG KENA PUKUL !!





Jika sebelum ini kita dikhabarkan dengan usaha untuk merobohkan kuil bertempat di Pusat Bandar Puchong, kini Surau berusia 100 tahun pula menjadi mangsa. Penduduk di Kampung Melayu Pekan Rawang membantah sebarang usaha untuk merobohkan Surau Al Hidayah di kawasan Kampung tersebut. Apa peranan ADUN Rawang? Nak tunggu kena belasah dengan penduduk kawasan baru nak bertindak.




Menurut Penasihat Badan Bertindak Surau Al Hidayah, Datuk Ir. Md. Basir Ibrahim mendakwa, tindakan Kerajaan Negeri meluluskan 8 geran berasingan atas tapak surau itu dalam siri pembangunan semula Bandar Baru Rawang adalah tidak bertanggungjawab terhadap sensitiviti umat Islam dan maruah orang Melayu di kawasan tersebut.

Beliau berkata, pada mulanya pihak bertanggungjawab telahpun berjanji akan mengekalkan surau tersebut, namun akhirnya janji tersebut tidak ditunaikan. Kerajaan Negeri telah menyerahkan projek tersebut kepada anak syarikat Kerajaan Negeri, SAP Holdings Berhad lalu terus mengarahkan pihak surau mengosongkan rumah Allah itu selewat2 nya pada 30 November yang lalu. Malah, beberapa premis Bumiputra di kawasan tersebut turut diarah perkara yang sama.

Menurut Datuk Md. Basir, Kerajaan Negeri tiada hak untuk merampas tanah di surau tersebut kerana pihak Resident British di Selangor telah menggezetkan tanah tersebut sebagai tapak Masjid sejak tahun 1920.

Inilah bukti Kerajaan Negeri semakin rakus berkuasa. Di mana ADUN Rawang? Walaupun ADUN Rawang, Gan Pei Nei berbangsa Cina, tergamakkah beliau melihat rumah Ibadah diroboh begitu saja? Mungkin beliau sanggup. Tapi saya pasti, umat Islam dan Melayu di Rawang akan bangkit menentang rampasan tanah ini.

Ternyata Gan Pei Nei tidak menjaga hak kesemua kaum. Beliau bersama Kerajaan Negeri hanya tahu untuk mengaut keuntungan dengan cara kotor merampas hak tanah rakyat. Lebih kejam Rumah Ibadat juga menjadi mangsa kerakusan tersebut.



Post by... Melayu CinDia

41 comments:

hangkedee said...

Nak panggil juak juak ,balacai pecacai kuli batak pas tidur atas jalan

Wanredone said...

Rawang kat negeri sembilan ke tu?
kan disini kerajaan umno? pelik jue umno nak roboh surau! hilang point kat pas & dap nanti baru sedar langgit tu tinggi! nasihat saya pada umno, bertindaklah segera, sebelum rakyat bertindak! Allahu Akbar...Allajhu Akbar........

Anonymous said...

Tuan,
Tak adakah orang PAS yang nak tidur dalam surau beramai ramai sebagai bantahan agar surau tersebut tidak dirobohkan seperti yang mereka buat semasa peralihan kuasa di Perak yang tidur atas jalan raya menghalang perjalanan Tuanku Raja Muda.

Anonymous said...

Tuan,
Kepada Wanredone, Apa buta geografi
betul, Rawang tu di Negeri Selangor. Nak komen tu selidik la dulu, UMNO tak roboh surau tapi kalau bina surau lagi tu adalah. Surau yang UMNO bina tu dicatkan dengan warna hijau oleh orang PAS untuk jadikan markas mereka ada banyak.

nuar juburi tua kutuk!! said...

erm..ni la hasil die kalo pas berkwn dgn setan n angkt peliwat jd pemimpin..mn sume ahlul2 ajaran pas..xnk pertahankn ke surau ni..

Anonymous said...

Wahai Wanredone....

Rawang di Selangor...kat NS tu Senawang..tu la nak bercakap kena ada fakta.....kalau tak tau jgn cakap....

Anonymous said...

apa kah banggang sekor ni, ado ke Rawang kato doket Nogori Sombilan lak orang ni tak habis sekolah gamak ye balacai pas sekor ni. kalau nak tahu RAWANG kat mana...tenggok peta, agak kat KELANTAN kot????????????

Anonymous said...

Sedara, sebenornya wanredone tu perli saja. dia pun satu. kalau nak pancing si pas baring atas jalan tu pun gunalah taktik sikit. mana dia orang islam dirawang yang sokong pembangkang tu. dah kecut ka?. aku rasa orang pas dan pkr dirawang akan kata roboh surau itu perbuatan mulia. dijamin punya.

Jeffry said...

YEYYY JOM IKUT KEMPEN GAGAP & GENG KOMUNIS ROBOH SURAU RAMAI2 YEYYYY..JGN TAKUT GAGAP X KESAH PUN. SB PANGKAT DIA LBEY BESAR DR SULTAN KEHKEHKEH

Anonymous said...

BENGAP,BEBAL.BODOH,BANGANG,BAHALOL LU WANREDONE

SIKIT SIKIT UMNO SIKIT UMNO

RAWANG TU DINEGERI SELANGOR YANG DIPERINTAH OLEH Pkr Pas daP = 3Pigs BODOH

UMNO KERJANYA DIRIKAN RUMAH ALLAH BUKAN ROBOHKAN RUMAH ALLAH MACAM 3 ekor babi tadi Pkr Pas daP = 3Pigs

NI lah tarbiah yang cow orang dapat dari nik ajis ye ?? surau masjid pun korang nak politikkan

BABI SIAL LU WANREDONE

Anonymous said...

org pas nie kalau bg bercakap macam org takda akal.ada ka rawang kat ns.sian cikgu geografi dia tu.pas nie lain ckit kalau org cerdik dok dlmnya bole jadi bodoh,kalau org kurang cerdik pulak bole jadi bingai+sigoblok.itulah wajah sebenar pas skrg.esok malaysia pulak kata kat uganda pulak...

Anonymous said...

PAS HAKHHHTUIIII.ANJING BELAAN DAPIG KOMUNIS SAJA.

Anonymous said...

bros...sian kat wanredone..emang ado rawang kek negeri sembilan namo eh kampung sungai rawang ni dokek area P.D...kat muor pun ada...rawang muar.

Anonymous said...

elok orang-orang Rawang dengar lagu 'Janji Manismu' oleh Aishah..he he..akibat janji-janji manis..la nie orang rawang menangis..he he he

org kecil said...

Semua keja yg buruk dimalaysia keja umno saja ka?apa ingat org pas nie nabi,malaikat...kadang2 org yg kononya alim nie lagi cilaka haram jadah dr org awam biasa.berlagak saja alim tapi hampas taik kucing.bila dah ada kuasa dah senang mana mau amik tau warga marhain puak nie.kalau nak pi umah ahli sendiri ada jemputan bole pilih2 pulak,umah besa bole pegi.kalau org biasa2 umah kecik tak mau pegi.cilaka punya pas

Wanredone said...

Heeee...sori...sengaja nak cuit sikit. tengok reaksi!

nampak galak, so.. apa tindakan umno? tak kan nak suruh pas tidur atas jalan raya nak demo!

kalau takde action nanti, pas pula ambik kesempatan, maklumlah nak ambik point.

cayalah pas akan bantah kat kalid gagap, untuk menampakkan pk "listen to each other.." prihatin konon atas teguran yang sama waktu dengannya!

kalo kalid gagap kata kita tangguh roboh surau tu, kan besar point rakyat selangor beri kat pas .... atau personal glory bagi kalid gereja carlsberg! jangan-jangan ada can retain selangor!

bagi dap, biar melayu gaduh sesama melayu....

Anonymous said...

Bro semua! sebenarnya wanredone tu orang 'kita' di sarawak. saya kenal dia. Maafkan dia. Dia confused saja antara rawang dan senawang. Friendly fire je tu.

Anonymous said...

he..he..eden orang nogori...tak pernah ada surau nak dirobohkan kek nogori..yang pasti,satu taman satu surau...dan kek taman den surau dah dinaik tarafkan jadi masjid..berkat derma orang ramai dan YB tan Sri Muhiyidin yasin...

Anonymous said...

wanredon...jgn jd BAHLUL,Rawang pn dia x tau !! kalau kita bodoh dan bahalul jgn tunjuk kt org yg kita tu BODOH DAN BAHALUL

Anonymous said...

wanredon...jgn jd BAHLUL,Rawang pn dia x tau !! kalau kita bodoh dan bahalul jgn tunjuk kt org yg kita tu BODOH DAN BAHALUL

Wanredone said...

salam bro.... sengaja nak tunjuk yang kita ni BODOH & BAHLUL kat orang bijak pandai ..... sebab kalau tak tunjuk kat sibijak pandai ni,diaorang takkan tahu dia juga BODOH & BAHLUL....kehhhh kehhh
serupalah dia tu marah kat orang buta!...APA BUTA ke???? memang buta pun bro...

eXception said...

Wanredone.... Aku rasa nko ni dok kat Alaska, tak pun nko ni dok kat Bangladesh... Mungkin gak nko pendatang haram yang baru masuk kat Malaysia ni sampai xleh beza antara RAWANG dgn SENAWANG!!!! BODO PIANG!!! Kesian...
Jika ko rujuk pasal kes kerajaan roboh surau dulu adalah disebabkan kerajaan sudah membina masjid baru yang selesa... Apa yang PAS tau buat? Bina markas sebanyak yang boleh... tapi masjid sebijik pun x terbina... tapi taunya dok komplen bila kerajaan bina masjid... membazir laa... itu laa... ini laa...

Anonymous said...

Saya setuju dgn pendapat Wanredone.puak pr nie pandai juga main wayang

Wanredone said...

Asalamualaikum semua..... bravo sdra seagama! maaf kerana MENCUIT (bukan mencarut!) minda kalian.

sememangnya Penang bukannya di Singapore! dikatakan juga bahawa Penang itu di Singapore, akan mencetuskan perbahasan yang "molek didengar".

bukan salah ajaran guru geografi!

Eloklah itu sdra anonymous,"kalau UMNO tak roboh surau tapi kalau bina surau lagi tu adalah..." memangpun gitu! syabas umno!

Tapi
kalau "Pkr Pas daP = 3Pigs" beria-ia nak rohon rumah Allah ini, apapula tindakbalas org umno atau rakyat jelata rawang?

inilah yang wanredone nak tau? bukan setakat condemn kerajaan "Pkr Pas daP = 3Pigs" saja!

"bros...sian kat wanredone..emang ado rawang kek negeri sembilan namo eh kampung sungai rawang ni dokek area P.D...kat muor pun ada...rawang muar"

takpe sdra, usah nak kesian sangat, sekurang-kurangnya kita tahu betapa "ceteknya" otak mahluk ciptaan pas ni?

wanredone cuma nasihat umno dan diri ini sendiri supaya kita bertindak segera menentang mahluk yang munafik ini!

kalau ada program nak bantah dan tidur dalam surau itu, jemputlah wanredone bersama!

Anonymous said...

Wanredone,

Wa caya sama lu, lu cool la beb...kah kah kah

- Yuhu, www.anwaraidc.com -

Anonymous said...

wanredone...tu api sudah ada..jgn tarok minyak lagi laaa..kita punya anony semua nie tgh panas tau...

Pemuda TG said...

Apa lagi, kasi pukul la si mangkok berayun si Adun tu...
Berani nak usik ya....

Anonymous said...

kepada penduduk selangor...kawan mintak maaf la awal2. sapa suruh undi pembangkang? fikir betul2 sebelum pangkah abang, kakak. jgn dah terantuk baru tergadah. Kalau pembangkang menang lagi akan datang..InsyaALLAH dapatlah kandang babi baru kat selangor

Anonymous said...

terima kasih dari kami Pemuda UMNO Kg Melayu Batu 16 Rawang. Walaupun surau berkenaan bukan dalam kawasan cawangan kami, tetapi atas rasa tanggungjawab sebagai Bumiputera beragama Islam tidak rela kami lihat surau berkenaan dirobohkan. Sedikit maklumat untuk para pembaca, sebenarnya surau itu adalah masjid pertama yang wujud di Rawang sebelum pembinaan masjid baru dibina.

Isu ini telah kami dendangkan dalam laman Facebook kami:

http://www.facebook.com/pages/Pemuda-UMNO-Kg-Melayu-Bt-16-Rawang/171435537784

Anonymous said...

saya org selangor tpi sya tak undi pembangkang ya....klau nak tahu yg memenangi selangor ni sebenarnya DAP...penyokong DAp yg mengalahkan pengaruh BN di selangor....itu kenyataan...di kawasan Balakong aje...boleh kata hampir keseluruh PDM dimenangi oleh DAP....

goodlistener said...

tu lah yg dibangga oleh Hassan Ali dan Khalid gagap....cakap bergegargegar semasa pilihanraya tapi apabila dah diberi undi...jd penakut nak tegakkan Islam. Dulu minuman keras tak ada tapi masa Hassan Ali brg haram tu bersepak kat kedai...cuba u all lihat di kedai KK Lim.dah macam barang keperluan asas, konon nak beri kuasa kat jemaah masjid...sori lah kalau depa berani nak tegur kat pembeli minuman keras....Jd siapa yg menyumbang kerosakan Akhlak remaja Melayu-Islam...kalau u all nak tahu tu dia Exco Agama Hassan Ali dan disokong olh si khalid gagap...CAKAP TAK SERUPA BIKIN BILA KENA JENTIK SIKIT DGN KAFIR LAKNAT SEMUA DIAM MEMBISU...kau tunggu next pilihanraya tahulah kat mana nasib kau hai hasaan ali dan khilid gagap

ridzuan said...

Inilah Pakatan haram yg juga dikenali sebagai pengkhianat Islam sebenar...!!

Anonymous said...

Tak habis nak menjahnamkan org melayu saja kerja mereka dari pulau pinang hingga ke selangor org melayu jadi sasaran adakah mereka mahu berperang dengan org melayu kalau mahu kami org melayu sedia hadapi nya kalau org melayu dalam pas dan pkr mahu juga apa salah nya kami sedia berperang dengan kalian jangan ingat org melayu diam tidak akan bertindak lagi teruk kalau org melayu bangkit org melayu pas dan pkr jadi tokong tak bolih buat apa apa hanya diam terus diam melihat saja surau dirobohkan olih babi babi kafir harbi.

Anonymous said...

assalamualaikum...
wey pe y k0rg putarbelit fakta wey..
aq anak rawang y mbesar kat sini dn ak brum0 43 tahun dn ak mmg myok0ng umn0/bn slame ni, tp pe yg korg ckp ni mnipu sgt2..
Kbnran itu pahit, tp kita kna bdiri teguh dn jjr x kira siapa dia..
Pasal nk r0bohkn surau ni xde kena mgena dgn pakatan ni, ia telah djual d zaman BN mmerintah, masa itu adun rawang adalah Yb Tan See Hang.. Bandar baru rawang telah wujud dlm 7tahun lepas.. Masa itu tanah surau ni telah d jual..
S.A.P@shah alam pr0pties anak syarikat K.D.E.B@kumpulan darul ehsan berhad, sap ni telah lama tkubur@bangkrap ke ia d hancurkn sndri oleh pgawai2 y k0rup, ia d kendalikn oleh dato razduan adik pada ex mb selangor dato mohd taib..
tp npe skrg baru isu ni d bangkitkn dn kec0h2 ??
ada ke pru13 makin dkat dn mula mcari isu2 baru ???
Pkr lh..
yg benar ttp benar..
dn 2 anta pybb BN kalah d rawang@selangor..
jgn nk mperb0doh2kn rakyat lg..
bkeje dgn kjjuran insyhallah kita kn bjaya...!!!

Anonymous said...

dn pada y xtw pape pasal rawang jgn nk jd bidan terjun mdabik dada mgatakn tau smua.. Lama sy bdiam diri dn phatikn, tp rini ada isu rawang s0 sy myampuk lh..
pergi lh ke rawang dlu, singgah d templer park dn tg0k satu masa dlu ia adalah utan simpan kekal, tp telah d g0nd0lkn tas nama pbangunan dn d dirikn banglo2 mewah y smuanya d miliki kaum cina, india 3org melayu 2org..
sape punya keje ?
pr ?
nope..
kranjaan negeri y d trajui oleh bn..
byk kmusnahan y blaku d zaman pmerintahan meka..!
byk y blaku, xpyah k0rg mgutuk mmaki2 d sini..
masing2 ada pdirian dia, kita buat y tbaik nt0k diri, kluarga dn masyarakat kita..

kah kah kah...elok PAGI-PAGI bukak mata KITA sebut SYUKUR bukan fitnah macam BANI MELAYU...kah kah kah said...

wakakaka...kah kah kah...pagi-pagi lagi TIME REZEKI bagus punya tersebar BANI MELAYU ni sebarkan fitnah pulak...kah kah kah

woii...BANI MELAYU...kat surau PANTAI DALAM tu REAL punya nak kena roboh...kah kah kah

kenapa TAK LAWAN...kah kah kah

sebab umnoAPCO yang nak ROBOH ya...kah kah kah

bebawak sudah la BANI MELAYU...ALLAH MAHA AGUNG ITU AKAN MEMBALAS SETIAP PENIPUAN MANUSIA ITU PENIPUAN DIWAKTU MANUSIA ITU TIDAK SEDAR...KAH KAH KAH

hoiii...RIDZUAN...WAH bagus punya posing ko ya...kah kah kah

tu piling nak buat kondo ke atas tanah ORANG MELAYU yang umnoAPCO dah rembat...warghhkakakaka

Firdaus Shahnaz said...

kakakaka. bodo gila Wanredone. hadohh!

KAPAKTAJAM said...

BABI Latnattullah semua Melayu2 yang ikut PR Pakatan Rakyat. Dalam isu ini muka hilang. Si Haram Jadah Khalid Ibrahim mane, Ingat, jika diteruiskan juga sume yg terlibat dgn kerja merobohkan surau tersebut di sumpah ditelan bumi. Ini doa para alim ulamak.... Jika diteruskan juga, Insya Allah doa para wali2 Allah akan makbul dan sesiapa sahaja yg terlibat terutama Kerajaan PR akan ditelan bumi tunggu dan lihat apabila telah sampai 44 hari..... Berani buat berani tanggung.... Bumi akan menghimpit separuh badan dan api neraka akan keluar meluat-luap... rasa lah bahang api tersebut.....
Ingat genap 44 ari.... tunggu dan lihat!!!

Anonymous said...

apa lagi orang rawang, pangkah lah lagi adun nie.
lepas ni telor orang rawang dijualnya pulak.
saham adun ni pun korg dapat jgak...

juak-juak pas kecut teloq ker,..

Anonymous said...

Aku pun hairan, kenapa nak roboh surau tersebut. Pada halnya, ia hanya merangkumi sekecil saja luas tanahnya.

wanzal said...

BABI TU BODO TP PAS LAGI TERUK..PI LA BERGULING DEPAN SURAU..ANJING CINA...JILAT PUNGGONG DAP

Powered by Blogger.